The purpose of the article is to identify and systematize a complex of historical, cultural and musical factors that cau sed the great popularity of the opera
“Mulan Psalm” in China and the interest i n this work of viewers from many countries on different continents. The results. Even the initial analysis of the opera
by the prominent contemporary artist Guan Xia shows the multivariate interpretation of the image of the main character — one of the most famous characters of the ancient folk epic, as well as the possibility of finding hidden meaning in this masterpiece of modern Chinese opera, because with each new viewing or with each new production of “Mulan Psalm” and new actors performing
the main roles, in particular, the three leading singers performing the role of Mulan, different facets of this heroine and the deeper meaning of the opera, which
quickly crossed national borders and gained universal significance due to the involvement of its authors, directors and performers in the values that are eternally important to humanity, are revealed: patriotism, sacrifice for the sake of the homeland, and at the same time, sincere love, natural feelings, love for family, brothers in arms, and a loved one. Almost all of the characters are endowed with all of these traits, as there are virtually no negative characters in the opera, since the image of the enemy as such, as well as the enemy army, is not individualized but presented as a common evil that the characters fight and defeat.
Надається аналіз значення опери Гуань Ся «Мулань Псалом» у музичній культурі сучасного Китаю, наводяться міста і країни, в яких ця опера презентувалася, а також визначаються особливості деяких з цих постановок. Простежується феномен жінки-воїна у всесвітній історії, вивчається питання звернення до теми жінок-войовниць, зокрема до історичного персонажа Мулань, у китайському мистецтві. Розглядається проблема трактування сценічного образу головної героїні опери, виявляються характерні особливості музичного письма Гуань Ся, наголошується на поєднанні національних і західних засобів музичної виражальності в оперній партитурі, окреслюються перспективи подальших музикознавчих досліджень цього сучасного китайського оперного шедевру.