Репозиторій ХДАК

The opera "Mulan psalm" by Guan Xia in the modern musical culture of China

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Ding Boyu
dc.date.accessioned 2024-02-13T09:46:25Z
dc.date.available 2024-02-13T09:46:25Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Ding Boyu. The opera "Mulan psalm" by Guan Xia in the modern musical culture of China = Опера Гуань Ся "Мулань Псалом" у музичній культурі сучасного Китаю / Ding Boyu // Культура України : зб. наук. пр. / М-во культури та інформ. політики України, Харків. держ. акад. культури ; [за заг. ред. В. Шейка]. Харків : ХДАК, 2023. Вип. 82. P. 67-76. References: 21 titl. ua
dc.identifier.uri http://195.20.96.242:5028/khkdak-xmlui/handle/123456789/2912
dc.description.abstract The purpose of the article is to identify and systematize a complex of historical, cultural and musical factors that cau sed the great popularity of the opera “Mulan Psalm” in China and the interest i n this work of viewers from many countries on different continents. The results. Even the initial analysis of the opera by the prominent contemporary artist Guan Xia shows the multivariate interpretation of the image of the main character — one of the most famous characters of the ancient folk epic, as well as the possibility of finding hidden meaning in this masterpiece of modern Chinese opera, because with each new viewing or with each new production of “Mulan Psalm” and new actors performing the main roles, in particular, the three leading singers performing the role of Mulan, different facets of this heroine and the deeper meaning of the opera, which quickly crossed national borders and gained universal significance due to the involvement of its authors, directors and performers in the values that are eternally important to humanity, are revealed: patriotism, sacrifice for the sake of the homeland, and at the same time, sincere love, natural feelings, love for family, brothers in arms, and a loved one. Almost all of the characters are endowed with all of these traits, as there are virtually no negative characters in the opera, since the image of the enemy as such, as well as the enemy army, is not individualized but presented as a common evil that the characters fight and defeat. ua
dc.description.abstract Надається аналіз значення опери Гуань Ся «Мулань Псалом» у музичній культурі сучасного Китаю, наводяться міста і країни, в яких ця опера презентувалася, а також визначаються особливості деяких з цих постановок. Простежується феномен жінки-воїна у всесвітній історії, вивчається питання звернення до теми жінок-войовниць, зокрема до історичного персонажа Мулань, у китайському мистецтві. Розглядається проблема трактування сценічного образу головної героїні опери, виявляються характерні особливості музичного письма Гуань Ся, наголошується на поєднанні національних і західних засобів музичної виражальності в оперній партитурі, окреслюються перспективи подальших музикознавчих досліджень цього сучасного китайського оперного шедевру. ua
dc.language.iso en ua
dc.publisher ХДАК ua
dc.subject опера китайська ua
dc.subject музична культура Китаю ua
dc.subject Chinese opera ua
dc.title The opera "Mulan psalm" by Guan Xia in the modern musical culture of China ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу