Дисертацію присвячено дослідженню специфіки формування та становлення вокального мистецтва в одному з провідних культурних центрів України – Харкові. Для оптимізації існуючого знання про музичну культуру Харкова, актуальним є дослідження специфіки та ролі вокального мистецтва в цьому місті в різні історичні періоди. З’ясування логіки формування та функціонування тих чи інших ознак професійного відтворення голосом музичного тексту в певних хронологічних і культурних межах сприяє осмисленню феноменів, як вокального мистецтва, так і музичної культури України. Об’єктом дослідження є музична культура Харкова ХІХ – початку ХХ ст. Предметом – специфіка вокального мистецтва Харкова в контексті становлення музичної культури міста в другій половині ХІХ ст.
This thesis is dedicated to the exploration of specifics of the formation and development of vocal art in one of Ukraine's major cultural centers – Kharkiv. To optimize existing knowledge about Kharkiv's musical culture, it is essential to investigate the specific features and role of vocal art in this city across various historical periods. Elucidating the logic behind the formation and functioning of specific aspects of professional vocal rendition of musical texts within certain chronological and cultural frameworks contributes to the understanding of both vocal
art and Ukrainian musical culture as a whole. The object of this research is the musical culture of Kharkiv during the period from XIX to the early XX century. The subject matter is the specificity of Kharkiv's vocal art in the context of the city's musical culture development during the second half of the XIX century.