Дисертацію присвячено розкриттю специфіки інтерпретації жанру кантати в українській хоровій музиці останньої третини ХХ – початку ХХІ ст. на матеріалі композиторської творчості та виконавських репрезентацій. Мета дослідження – визначити та концептуалізувати особливості інтерпретації жанру кантати в українському хоровому мистецтві останньої третини ХХ – ХХІ ст. Об’єкт дослідження – українське хорове мистецтво останньої третини ХХ –ХХІ ст. Предмет дослідження – специфіка інтерпретації жанру кантати в українській хоровій музиці останньої третини ХХ – ХХІ ст.
The thesis is to reveal the specifics of the interpretation of the cantata genre in Ukrainian choral music of the last third of the 20th - early 21st centuries based on the composer's creativity and performance representations. Cantata is studied here from historical, theoretical, interpretive aspects and in its individual stylistic manifestations. The author reveals the crystallization specificity of the cantata in European and national musical art, provides a panoramic review of its historical evolution in Ukrainian music as an artistic
phenomenon and genre with national characteristics, and discusses the functioning regularities of the cantata in Ukrainian musical culture at the current stage.