Дисертацію присвячено вивченню сучасної регентської діяльності православної традиції. Метою роботи є створення системної концепції регентської діяльності у контексті православної хорової культури межі ХХ – ХХІ ст. Православна церковно-хорова культура має виняткове значення у розвитку музичної культури світу багато століть поспіль. Незважаючи на важкі часи панування радянської тоталітарної системи та навіть фізичне знищення носіїв духовної музичної культури, наприкінці ХХ століття вона стримко повернула собі лідируючи позиції на теренах колишнього СРСР, що мало суттєвий вплив і на діаспоральні осередки.
The dissertation is devoted to the study of modern precentorial activity of the Orthodox tradition. The aim of the work is to create a systemic concept of precentorial activity in the context of Orthodox choral culture at the turn of the XX – XXI centuries. Orthodox church-choral culture has an exceptional significance in the
development of the musical culture of the world for many centuries. Despite the difficult times of the Soviet totalitarian rule, and even the physical destruction of the bearers of the spiritual musical culture, at the end of the twentieth century it has quickly returned its leading position in the former USSR, which had a
significant impact on the diaspora cells.