Мистецтво - Трансформація - Погляди Я. Мукаржовського
У статті розглянуто структуральну естетику Я. Мукаржовського як вступ до теорії образотворчого тропосу. Вчення про твір як художній знак автор аналізує в аспекті дослідження способів породження непрямих смислів в образотворчості. Здійснено експлікацію понятійних засобів, здатних слугувати дослідженню семантичних зсувів у мистецтві. Показано методологічний потенціал понять "функція" та "естетична норма" як інструментів аналізу фігуративних утворень. Виявлено подвійні шляхи метафоризації відповідно до антиномічної структури твору як автономного естетичного та комунікативного знаку. Показано значущість концепції "поетичної мови" щодо пояснення полісемії фігуративних феноменів у образотворчості. Акцентовано шляхи семантизації "формальних" елементів твору та їх роль у процесах утворення непрямих смислів.