У дисертації в контексті світоглядних орієнтацій Валерія Шевчука з'ясовано естетичну генезу модусу національного, досліджено історико-політичну, суспільно-культурологічну й естетичну основу роману-хроніки "Тіні зникомі" у типологічному зіставленні з "Історією Русів", обгрунтовано актуальність проблематики роману, новаторство філософсько-естетичної концепції національного, еволюцію трактування її автором, окреслено нові теоретико-аналітичні підходи до аналізу твору. Досліджено характер художньої експлікації модусу національного в загальній ідейно-естетичній стратегії автора та парадигмі сучасних суспільних викликів, проведено інтертекстуальне порівняння наукового й естетичного рівнів модусу національного в дискурсі барокових, фольклорних впливів. Розкрито жанрово-композиційні інваріанти та місце роману-хроніки "Тіні зникомі" в контексті доробку Валерія Шевчука. До аналізу залучено есеї письменника "На березі часу", "На вступі до храму".
Ключові слова: автотематизм, бароко, дієгезис, метафорика, міфообраз, модус національного, наратив, памфлет, роман-хроніка, топос.