Аннотации:
У статті розкрито сутність модерністичного підходу до проєктування архітектурних
об’єктів на основі прикладів споруд, побудованих під керівництвом Наталії Чмутіної, керівника сектору експериментального проєктування в Київському зональному науково-дослідному й проєктному інституті (КиївЗНДІЕП), професора КДХІ (НАОМА).
Розглянуто гендерні питання в архітектурній діяльності від історично зафіксованих офіційних перших згадок жінок-архітекторів до проблем сьогодення. На прикладі Чмутіної показано шлях успішної жінки-архітектора, що зуміла вистояти та бути першою в багатьох питаннях завдяки залізній волі, наполегливості та працездатності.
The article reveals the essence of the modernist approach to the design of architectural objects based
on examples of facilities built under the leadership of Natalia Chmutina, head of the experimental design
sector at the Kyiv Zonal Research and Design Institute (KyivZNDIEP), professor of National Academy of
Fine Arts and Architecture. A new powerful wave of the search for the identity of Ukrainian architecture
is actualized in connection with Russia’s aggression. The considered projects are: Hotel “Dnipro” (1957),
the first in Ukraine multi-story frame-panel building made of precast reinforced concrete with hinged
facades; experimental hotel “Tarasova Gora” in Kanev (1962); “Pereval” tourist base on the Veretsky
Pass in the Carpathians (1965–1966); Hotel “Tourist” in Cherkasy (1965–1970); experimental indoor
market in Cherkasy (1965–1970); Hotel “Lybid” (1965–1970); “Furniture house” in Kyiv (1967–1970).
The criteria for the assessment and historical value of Soviet modernism/postmodernism buildings are
highlighted to help preserve monuments close to us in terms of the time of their creation.
Gender issues in architectural activity are regarded from the first historically recorded official mentions of
women architects to the problems of today. The case of Chmutina shows the path of a successful female
architect who managed to persevere and stand first in many issues thanks to her iron will, perseverance, and
hard work. Gender inequality complicates the professional growth of female architects but does not make it
impossible. Today’s women have much more opportunities to realize their professional ambitions than fifty or
a hundred years ago. And at any time, the profession of an architect requires full dedication to one’s work
and a lot of talent from both women and men.