Короткий опис(реферат):
У статті визначено стильові домінанти візуальної мови у графічних новелах Серджіо Топпі. Досліджено трансформації мальописної архітектури автора в контексті стійкої структури коміксу. Визначено ціннісні мистецькі риси робіт Серджіо Топпі як представника авторського коміксу.
Розглянуто специфіку соціокультурного життя автора з метою відстежити кореляцію між мистецьким та кар’єрним розвитком і елементами деконструкції усталених класичних структурних засад на прикладі його найбільш знакових творів. Під час проведення структурного розгляду
художніх творів застосовано індукційний та компаративний методи дослідження, а також метод аналізу й синтезу, аналітично-порівняльний, так само було застосовано метод періодизації, метод візуального, морфологічно-композиційного та комплексного аналізу.
Проблема, порушена у статті, – це важливий пласт у збагаченні теоретичних знань про незлічений обсяг можливостей творчого прояву в побудові мальопису.
The article identifies the stylistic dominants of the visual language in Sergio Toppi’s graphic novels.
The transformation of the author’s comics architecture in the context of the stable structure of comics has
been studied. The valuable artistic features of the works of Sergio Toppi as a representative of the author’s
comics have been determined.
The specifics of the sociocultural life of the author were considered in order to trace the correlation between
artistic and career development and elements of deconstruction of established classical structural foundations
using the example of his most iconic works. During the structural review of art works, the authors used
inductive and comparative research methods, as well as the method of analysis and synthesis, analytical
and comparative ones, the method of periodization, and the method of visual, morphological-compositional,
and complex analyzes.
The problem raised in the article is an important layer in the enrichment of theoretical knowledge about
countless possibilities of creative expression in the construction of a painting. The peculiarities of artist’s
creative searches in the comic culture are revealed, and the interrelationships between the individual vision of the comic and the deconstructive methods, which help him modify classical principles, are disclosed.
In the future, this publication could also serve for studying the work of the author or his followers; it will be
useful for better understanding of the stylistic and narrative elements in modern paintings.