Abstract:
У статті висвітлено тенденції розвитку сучасного візуального мистецтва Китаю в кон-тексті трансформації традицій в ультрасучасні види візуального мистецтва, зберігаючи ключовий посил у первинному філософському розумінні. Фокус дослідження спрямовано на вивчення творчості
митців, які трансформують традиційне мистецтво каліграфії в сучасний перформативний акт із метою відтворити відчуття потоку каліграфічних рухів.
На конкретних прикладах групових та персональних проєктів здійснено мистецтвознавчий аналіз перформансів сучасних митців як однієї з найбільш динамічних і суперечливих сфер практики
експериментального мистецтва в Китаї. У підсумку підкреслено, що поєднання в одному творі «традиційного» з «новітніми» тенденціями сприяє переосмисленню ролі тисячолітніх образів у мистецтві сьогодення, а також ідентифікації художників Китаю у глобалізованому міжкультурному просторі. Інформація, що міститься у цій статті, буде корисною під час поглибленого вивчення мистецтва каліграфії Китаю.
The article highlights the trends in the development of modern Chinese visual art in the context
of the transformation of traditions into ultra-modern types of visual art, keeping the key message in the
primary philosophical sense. The focus of the study is on the work of artists who transform the traditional
art of calligraphy into a modern performative act in order to reproduce the feeling of the flow of calligraphic
movements. Traditional art in every nationality plays a very important role as the basis of cultural heritage.
It is in this context that contemporary performative practices based on calligraphy, as one of China’s oldest
visual arts, are interesting for research. In such a transformative combination, we can observe how the
mission to preserve the centuries-old traditions of China is realized.
Using specific examples of group and personal projects, an art-critic analysis of the performances of
contemporary artists will be carried out, as one of the most dynamic and controversial spheres of experimental
art practice in China.
The growth of the development of all types of visual arts in China after the Cultural Revolution became
the basis for the development of performative practices. Transforming the philosophical foundation and aesthetic component of the traditional art of Chinese calligraphy, contemporary artists create relevant art
and combine it with performative practices.
The uniqueness of the phenomenon of performance with the use of calligraphy is that the aesthetics of the
movements of the traditional art of calligraphy, laid together with the birth of calligraphy, dictates the
performance of calligraphic works in modern works as well. Based on the traditional techniques of writing
a calligraphic work, the art of movements was realized in the transformation of the human body into an
instrument of the artist’s creation.
In conclusion, it is emphasized that the combination of «traditional» with «newest» trends in one work
contributes to the rethinking of the role of thousand-year-old images in the art of today, as well as the
identification of Chinese artists in the globalized intercultural space.
The information contained in this article will be useful during an in-depth study of the art of Chinese
calligraphy.