Короткий опис(реферат):
У статті розглянуто проблему формування образу людини в образотворчому мистецтві
залежно від чинників історичного часу і його соціальних умов. Простежено в загальних рисах ево-люцію образу людини в мистецтві в різні історичні часи з акцентом на взаємозв’язку стилю епохи
і зорового образу головного типажу епохи. Приділено увагу тому, як відображається у мистецтві,
а саме через зображення постаті, бачення ролі людини в суспільстві, а також як культурне серед-овище формує індивідуальні смислові медіуми.
Сутність взаємодії соціуму та культури, перш за все, полягає у тому, що певний тип соціальних
відносин, економічний уклад, політичний режим, соціально-класова структура, релігійні, етнічні та
національні стосунки впливають на зміст і форми культурного процесу і, зокрема, на образ мисте-цтва, який диктує конкретні форми сприйняття та відтворення образу людини. Поза тим існує й
зворотний процес: культура, своєю чергою, служить передумовою радикалізації і стабілізації всіх
боків суспільного буття й тим самим забезпечує відповідну рівновагу під час переходу його з одного
історично-культурного стану в інший.
The article deals with the problem of forming the human image in the fine arts depending on the
factors of historical time and its social conditions. The evolution of the human image in art in different
historical times is traced in general terms with attention to the relationship between the style of the era
and the visual image of the main type of the era. Attention is paid to how art reflects, namely through the
image of the figure, the vision of the role of man in society, as well as how the cultural environment forms
individual semantic media.
The essence of the interaction of society and culture, first of all, is that a certain type of social relations,
economic system, political regime, social class structure, religious, ethnic and national relations affect the
content and forms of the cultural process and, in particular, the image of art, which dictates specific forms
of perception and reproduction of the human image. At the same time, there is a reverse process: culture, in
turn, serves as a prerequisite for the radicalization and stabilization of all aspects of social life and thereby
ensures the appropriate balance in its transition from one historical and cultural state to another.
Therefore, in order to explain the artistic understanding of the era and its leading image of the "hero of the
time" in art, it is necessary to consider the influence of social and cultural phenomena on the artist and its
reverse influence on the viewer and the social environment as awhole.
In fact, a characteristic feature of the modern concept of the acceptability of the human figure is the diversity
of views, which come from the existence of a large number of movements, methods of artistic work, expanded
tools. Therefore, when art ceased to be a set of rules, there is no form that is regarded as more correct than
another. Hence, in modern conditions all existing types of human image can be recognized in aesthetic terms.