Короткий опис(реферат):
The research focused on a group of fifteenth century Deesis icons from Belz and Drohobych
(today’s Lviv region of Ukraine). There are nine icons preserved: the icon of St. John the Baptist (from
the Church of Transfiguration in Belz), the icons of Ss. apostles Peter and Paul (from the Belz Church
of St. Paraskevi), images of Ss. Nicholas, John Chrysostom, Peter and Paul, John the Baptist, Archangel
Michael (these icons were kept in the Drohobych church of Elevation of the Holly Cross). Both fragments
of the Deesis Row show high stylistic similarity and are attributed to the legacy of common workshop. Six
images from the mentioned group combine three pairs united by iconographical base and almost identical
dimensions. An iconographic and artistic-stylistic comparison of three pairs of Deesis icons from Belz and
Drohobych (images of Ss. Peter, Paul and John the Baptist) were executed. Iconographic, stylistic recalls and differences were discovered and analysed. As the result of comparison two stylistic painting-lines of the investigated icons were pointed out: the «harmonious» one (the icons of St. Peter from Belz, Ss. Paul,John the Baptist from Drohobych) and the «expressive» line (icons of St. Paul from Belz and St. Peter from
Drohobych). It has been also suggested that the author of the Drohobych icon of St. Peter could have been a less skilled apprentice of the master of St. Paul’s icon from Belz. The author of Drohobych icons of Ss. Paul and John the Baptist could have been a follower of the Belz master of St. Peter. Drawings of three pairs of the Belz and Drohobych icons were compared. The common prototype was noted not only in connection with
general iconography, but also with proportional replays. Drawings of the Drogobych icons of Ss. Peter and Paul were studied in infrared light. The result was a conclusion about the absence of authors’ changings in the drawing of two mentioned images. Finally, a hypothesis about the use of common trace drawings for the Belz and Drohobych icons was proposed. Дослідження присвячене групі ікон чину Моління XV ст., належних до спадку галицьких
міст Белз та Дрогобич (зараз Львівська область України). Це белзькі ікони Святого Іоанна Хрестителя (із церкви Преображення Господнього), апостолів Петра і Павла (із церкви Святої Параскеви), дрогобицькі образи Святителів Миколая, Іоанна Златоуста, апостолів Петра і Павла, Святого Іоанна Хрестителя, архангела Михаїла (ікони зберігалися в міській церкві Воздвиження Чесного
Хреста). Обидва фрагменти Деісусного чину демонструють високу міру іконографічної і стилістичної подоби та віднесені до спадку однієї майстерні. Образи, котрі утворюють іконографічні пари,
взяті до розгляду. Здійснено іконографічне та художньо-стилістичне зіставлення трьох пар деісусних ікон із Белза та Дрогобича (образи апостолів Петра, Павла та Святого Іоанна Предтечі).
Проаналізовано іконографічні, художньо-стилістичні збіги та відмінності. Виявлено дві стилістичні
лінії малярства досліджуваних ікон: «гармонійна» (ікони апостола Петра з Белза, апостола Павла,
Святого Іоанна Предтечі з Дрогобича) та «експресивна» (ікони апостола Павла з Белза та апостола Петра з Дрогобича). Висловлено припущення, що майстер дрогобицької ікони апостола Петра
міг бути менш вправним учнем автора белзького образу апостола Павла. Виконавець дрогобицьких
ікон апостола Павла та Святого Іоанна Предтечі міг бути послідовником автора белзького образу
апостола Петра. Порівняно малюнки белзьких та дрогобицьких образів. Відзначено наслідування
спільного прототипу не лише в загальному іконографічному вирішенні, але й у пропорційному відношенні. Досліджено малюнки дрогобицьких ікон апостола Петра і Павла в інфрачервоному світлі
(змін початкового малюнка не виявлено). Запропоновано гіпотезу щодо використання майстрами
белзьких та дрогобицьких ікон спільних прорисів.