Короткий опис(реферат):
The purpose of the article is to clarify the peculiarities of the development peculiarities of art
education amidst martial law. The research methodology is based on the complex use of methods of pedagogy
and modern art studies, which are aimed at theoretical and artistic-practical understanding of the modern
educational paradigm of art education. The article highlights the problems arising in the educational process
when training artists during martial law. Ways to improve the quality and algorithms of modernization of
the process of professional training of students of art specialties are proposed. The article examines the
fundamentals of the Higher Education Development Strategy of Ukraine and identifies the main vectors of
education reform which will bring Ukraine closer to full membership in the European Union. The issue of
contradiction between innovations and traditional forms of artistic personnel training remains debatable.
The author draws attention to the renewal and modernization of educational standards of art pedagogy.
This will solve a range of problems related to the demand for young artists and increase their potential for
self-realization. The functioning of the art education system in martial law is characterized by an intensive
search for new approaches to learning, innovative forms of organizing the educational process, and effective
pedagogical and information technologies. Therefore, supporting the active implementation of innovations in
the education sector during the war has become one of the key focus areas of the National Academy of Fine
Arts and Architecture (NAFAA).
Метою статті є з’ясування особливостей розвитку мистецької освіти в умовах воєнного стану. Методологія дослідження базується на комплексному використанні методів педагогіки та сучасного мистецтвознавства, які спрямовані на теоретичне та художньо-практичне осмислення сучасної освітньої парадигми мистецької освіти. У статті виокремлено проблеми, що виникають в освітньому процесі під час підготовки митців у період воєнного стану. Пропонуються шляхи
підвищення якості та алгоритми модернізації процесу фахової підготовки студентів мистецьких спеціальностей. Розглянуто положення Стратегії розвитку вищої освіти України, визначено основні вектори освітньої реформи, які наблизять Україну до повноправного членства в Європейському Союзі. Дискусійним залишається питання суперечності між інноваціями і традиційними формами
підготовки мистецьких кадрів. Автор звертає увагу на оновлення і модернізацію освітніх стандартів мистецької педагогіки. Це вирішить низку проблем, пов’язаних із затребуваністю молодих митців, та підвищить потенціал їхньої самореалізації. Функціонування системи мистецької освіти в умовах воєнного стану характеризується пошуком нових підходів до навчання, інноваційних форм
організації освітнього процесу, ефективних педагогічних та інформаційних технологій. Саме тому підтримка активного впровадження інновацій в освітню галузь під час війни стала одним із ключових напрямів роботи Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури.