Короткий опис(реферат):
Кваліфікаційна робота складається з трьох частин: реставрація, копія, дослідницька робота. 1 частина: Реставрація: 1) Н. а., ХІХ ст. «Ісус Христос-Вседержитель», дерево, темпера, 30х24,7х1,7 см; приватна збірка. Відновлення зв’язку між основою, ґрунтом та фарбовим шаром, заповнено отвори від цвяхів, проведено розчистки, підведено реставраційний ґрунт. 2) Реставрація твору: «Натюрморт з виноградом», автор невідомий, кінець 19 – початок 20 ст.; 54х66,6 см. Ліквідовано прориви та інші ушкодження основи, усунено деформації, відновлено зв'язок між основою та фарбовим шаром, пруги дубльовано, полотно розтягнуто на відремонтований підрамок. В місцях втрат авторського ґрунту підведено реставраційний ґрунт. Живопис очищено від забруднень, проведено тонування втрат живопису, нанесено ізоляційний шар лаку. Твору надано експозиційного вигляду 2 частина роботи: Копія : «Дівчина в блакитному» автор невідомий, 60х70 см. фонди кафедри техніки та реставрації творів мистецтва. 3 частина: Дослідницька. У роботі аналізовано сучасні європейські реставраційно-консерваційні методики стосовно творів станкового живопису. Особливу увагу приділено визначенню факторів та чинників деградації живопису на тканинній основі, Це умови, які сприяють появі процесів деградації: вплив оточуючого середовища, дії атмосферних забруднювачів та невидимих зон спектру (ультрафіолетової та інфрачервоної). Визначені методи боротьби та запобігання руйнівним процесам. На прикладі роботи «Натюрморт з виноградом» описано ключові реставраційні процеси, їх застосування у західній та українській школах реставрації.
Велику увагу приділено питанню етичної консервації. Визначено відмінності між превентивною консервацією та інтервенційною консервацією-реставрацією. Доведена фундаментальна важливість комплексу консерваційних дій, які при правильному застосуванні подовжують існування творів мистецтва, зупиняють та попереджують процеси деградації.
Робота ґрунтується переважно на працях сучасних західних дослідників, містить спостереження, які можуть бути корисними для реставраторів-практиків.
The qualification work consists of three parts: restoration, copy, research work. Part 1: Restoration: 1) restoration of the work by unknown author, 19th century. "Jesus Christ Pantocrator", wood, tempera, 30x24.7x1.7 cm; private collection. Restoration of the connection between the base, the soil and the paint layer, the nail holes were filled, clearing was carried out, restoration soil was applied. 2) Restoration of the work "Still Life with Grapes", unknown author, late 19th, early 20th century. Size 54x66.6 cm. Holes and other damage to the base were eliminated, deformations were eliminated, the connection between the base and the paint layer was restored, the stripes were duplicated, the canvas was stretched on an updated subframe of the appropriate size. In places where the author's soil was lost, restoration soil was added. The painting was cleaned of dirt, tinting of painting losses was carried out, and an insulating layer of varnish was applied. The work was given an expositional appearance. 2nd part of the work: Copy: "Girl in Blue" author unknown, 60x70 cm. Funds of the Department of Techniques and Restoration of Works of Art. 3) Research work: «Specifics of oil painting restoration on canvas (on the example of "Still Life with Grapes" of the late nineteenth - early twentieth centuries)». Particular attention is paid to determining the factors and factors of degradation of painting on a fabric basis. These are conditions that contribute to the appearance of degradation processes: the influence of the surrounding environment, the action of atmospheric pollutants and invisible zones of the spectrum (ultraviolet and infrared). Defined methods of combating and preventing destructive processes. On the example of the work "Still Life with Grapes", the key restoration processes and their application in the Western and Ukrainian schools of restoration are described. Much attention is paid to the issue of ethical conservation. Differences between preventive conservation and interventional conservation-restoration are defined. The fundamental importance of a complex of conservation actions, which, when properly applied, prolongs the existence of works of art, stops and prevents degradation processes has been proven. The work is based mainly on the writings of modern Western researchers and contains observations that may be useful for practicing restorers.