Аннотации:
Кваліфікаційна робота складається з трьох частин: реставрація, копія,
дослідницька робота. 1 частина: Реставрація: реставрація твору Україна, ХІХ
ст. «Чотиричастинна ікона». Д., т., золочення, 31,2х25,5 см.; приватний
власник. Вхідний № НАОМА 3309. Укріплено деструктовані ділянки основи,
доповнено втрати деревини, відновлено зв'язок між основою, ґрунтом та
фарбовим шаром, вкладено кракелюр; частково підведено реставраційний
ґрунт, здійснено тонування деревини та ґрунту. 2 частина роботи: Копія :
Копія-реконструкція фрагментів ікони «Чотиричастинної», Україна, ХІХ ст.,
д., т., гравіювання, поталь, 20х30х2,5см. 3 частина: Дослідницька робота
«Віртуальна реставрація як інноваційний метод збереження об’єктів
культурної спадщини». У роботі розглянуто сферу віртуальної реставрації як
інноваційний метод реконструкції об’єктів культурної спадщини, збереження
їх історичного значення та культурної цінності. Репрезентовані
експериментальні дослідження, що слугують джерелом цінної інформації в
розробці точних і ефективних методів реставрації, забезпечують оцінку
творів мистецтва шляхом оцифровування та надання їх у доступ широкій
аудиторії. Робота ґрунтується на працях сучасних західних та китайських
дослідників, містить спостереження, які мають важливе значення як для
теоретиків, так і для реставраторів-практиків.
Qualified work consists of three parts: restoration, copy, research work.
Part 1: Restoration
The restoration focused on the work titled "Four-part icon"; 19th century,
Ukraine. It measures 31.2x25.5 cm and consists of wood, gilding, and paint. The
areas of damage on the base were reinforced, missing wood was replaced, the
connection between the base, soil, and paint layer was restored, and craquelure was
addressed. Additionally, the restoration soil was partially filled, and the wood and
soil were tinted. The work is privately owned with entry number NAOMA 3309.
Part 2: Copy
A copy-reconstruction was made of fragments from the "Four-part"; icon,
also from 19th-century Ukraine. It is made of wood, volume, engraving, and potal,
measuring 20x30x2.5 cm. This copy is part of the collection in the Department of
Technology and Restoration of Works of Art.
Part 3: Research Work
The research work focuses on "Virtual restoration as an innovative method
of preserving cultural heritage objects". It explores the field of virtual restoration
as an innovative approach to reconstructing cultural heritage objects, preserving
their historical significance and cultural value. The study includes experimental
research that provides valuable insights for the development of accurate and
effective restoration methods. It emphasizes the importance of digitization in
enhancing the appreciation of artworks and making them accessible to a wider
audience.
The research analyzes the concept of virtual restoration and explores
methods to improve brightness and color contrast in digitized images. It also
examines computer algorithms and texture synthesis techniques used to reconstruct
missing elements in artworks. The study delves into methods for detecting and removing craquelure in digitized images, as well as other possibilities offered by
digital technologies.
The work highlights the potential of virtual restoration, presenting ideas and
methodologies for future practices in the preservation and reconstruction of
cultural heritage. It discusses the positive results, advantages, and challenges of
integrating machine learning methods into the theoretical and practical aspects of
restoration. The research draws on the works of contemporary Western and
Chinese scholars, providing valuable observations for both theorists and
practitioners in the field of restoration.