Abstract:
Реставрація:
1. Ікона “Богородиця Почаївська”. Автор невідомий. Україна. Перша
половина ХІХ ст. Д., о. 53х43,5 cм. Приватна збірка, вх. № НАОМА 3128.
Відновлено зв’язок між основою, ґрунтом і фарбовим шаром; проведено
укріплення дерев’яної основи; заповнено втрати деревини; видалено
забруднення з тильного боку; підведено реставраційний ґрунт; видалено
поверхневе пилове забруднення; лаковий шар очищено та потоншено;
нанесено ізолюючий шар лаку; проведено реставраційні тонування; нанесено
захисний шар даммарного лаку.
2. Н.х. “Море вночі”. Кінець ХІХ – початок ХХ ст. П., о., 106,5х61,5 см,
приватна збірка, вх. № НАОМА 3252
Відновлено зв’язок між основою, ґрунтом та фарбовим шаром з укладанням
кракелюру; видалено забруднення зі зворотного боку; полотно здубльовано
на нову основу; натягнуто на музейний підрамок; підведено реставраційний
грунт; видалено поверхневе пило-брудове забруднення; потоншено лаковий
шар; нанесено ізолюючий шар лаку; проведено реставраційні тонування;
нанесено захисний шар лаку.
Restoration:
1. Icon “Theotokos of Pochayiv”. Ukraine. First half of the 19th century. Oil on
wood panel, 53х43,5 cm. Private collection, National Academy of Fine Arts and
Architecture inv. no 3128.
The wood support was consolidated; the paint layer was strengthened; wood losses
were filled; contamination from the back side of the paint layer has been removed;
the restoration gesso was applied; surface dust and dirt contamination was
removed; the varnish layer is cleaned and thinned; an insulating layer of varnish is
applied; restorative toning was carried out; a protective layer of dammar varnish is
applied.
2. Unknown artist. “The sea at night”. Late 19th - early 20th century . Oil on
canvas, 106,5х61,5 cm. Private collection, National Academy of
Fine Arts and Architecture inv. no 3252.
Conducted in laying of craquelure was carried out; dirt removed from the reverse
side; the canvas is doubled on a new base; the artwork is stretched on a museum
frame; the restoration gesso was applied; surface dust and dirt contamination was
removed; the varnish layer is thinned; an insulating layer of varnish is applied;
restorative toning was carried out; a protective layer of varnish is applied.