Abstract:
Реставрація:
1) Кисет шкіряний з мотузкою, автор невідомий, XVIII ст., шкіра, тканина,
метал, h-13,5 см; L-6,5 см, Національний військово-історичний музей
України, інв. №283. Пам’ятка частково розмонтована; шнурок з бавовняних
ниток очищений від загальних забруднень з максимальним ослабленням
плям, проведена пластифікація волокон тканини. Шкіра очищена від
загальних забруднень та пластифікована, доповнено втрачені фрагменти.
Металеві деталі з чорного металу очищені від пило-жирових нашарувань,
видалені корозійні нашарування, проведена обробка розчином таніну та
нанесено консерваційне покриття. Проведено монтаж виробу у зворотному
порядку. 2) Меч із бронзовою бутероллю, Київська Русь ?, Х ст., чорний
метал, сплав на основі міді, деревина, L-93,5х11,5 см., Археологічний музей
ІАНАНУ, м. Київ, інв. № АМ 3307/9644, Кн.н. НАОМА № 291. Суцільне
укріплення поверхні клинка; зафіксовані відшаровані фрагменти
поверхневих шарів металу по всій довжині леза та залишків дерев’яних
фрагментів піхов; мастиковані шви та сколи; проведено комплекс
консерваційних дій. 3) Кашпо. Україна. Корецький фарфоровий завод, 1800-
1830 рр., фарфор, глазур, лиття, надглазурний розпис, h-20,5 см, d-19см.
Національний музей українського народного декоративного мистецтва, № по
к/н Ст.№ 4.126,5675,8185,1885. Розчищення фрагментів від нестійких
пилобрудових нашарувань, доповнено втрати, мастиковано відколи та дрібні
шви, проведено тонування доповнених фрагментів з відтворенням втрачених
частин зображення та декору. Копія: Підвіска періоду Київської Русі з
приватної колекції за №322 к.н. НАОМА, сплав на основі міді, лиття.
Теоретична частина: «Шкіряні кисети XVIII століття (дослідження,
реставрація, атрибуція)». У роботі розглянуті класифікація, технологія
виготовлення, методики реставрації шкіряних кисетів XVIII ст.; технологія
виготовлення шкіри; зміни методології реставрації подібних виробів. У
роботі розглядаються практичні навички з розчищення творів зі шкіри та
деякі моменти дослідження та реставрації шкіряних виробів та їх деталей з
металу. Також проаналізовано проблеми реконструкції пошкоджених
археологічних та етнографічних шкіряних предметів та представлені результати їх реставрації, комплексно розглянуто специфіку виготовлення
дрібних шкіряних виробів XVIII століття, виявлено їх художні особливості.
Restoration. 1) Leather purse. XVIII century, Unknown Artist, h-13,5 cm; L-6,5
cm., National Military History Museum of Ukraine, National Academy of Fine
Arts and Architecture inv.No 283. Execution technique- sewing with inlay. The
monument was partially dismantled; the cotton thread lace was cleaned of general
dirt with maximum stain removal, and the fabric fibers were plasticized. The
leather was cleaned of general dirt and plasticized, and the missing fragments were
restored. The ferrous metal parts were cleaned of dust and grease, corrosion layers
were removed, treated with a tannin solution, and a preservation coating was
applied. The product was assembled in the reverse order.
2) Iron knife and a bronze butcher's knife», Author-unknown;10 th century; iron,
bronze, wood; L-93,5 см.х 11,5 cm, Archaeological Museum of NAN Ukraine,
National Academy of Fine Arts and Architecture inv.No АМ 3307/9644, № 291.
Execution technique- forging, casting. The blade's surface was continuously
reinforced; exfoliated fragments of the metal surface layers along the entire length
of the blade and the remains of wooden fragments of the scabbard were recorded;
the seams and chips were masticated; a set of conservation measures was carried
out.
3) Cache-pot. Ukraine, Korets Porcelain Factory; 1850s; porcelain, glaze; casting,
overglaze painting; h-20,5 cm, d-19cm; National Museum of Ukrainian Folk
Decorative Art, National Academy of Fine Arts and Architecture inv.No
4.126,5675,8185,1885. Execution technique- casting, overglaze painting. The
fragments were cleaned of unstable dust and dirt layers, losses were restored, chips
and small seams were masticated, and the restored fragments were tinted to recreate
the lost parts of the image and decor.
Copy: Pendant from the Kievan Rus period from a private collection. Material:
copper-based alloy. Technique: casting. Scale: 1:1. Research work: Leather purses of the 18th century (research, restoration, attribution
The work deals with the classification, manufacturing technology, and methods of
restoration of leather pouches of the eighteenth century; the technology of leather
manufacturing; and changes in the methodology of restoration of such products.
The paper discusses practical skills in cleaning leather works and some aspects of
the study and restoration of leather products and their metal parts. The problems of
reconstruction of damaged archaeological and ethnographic leather objects are also
analyzed and the results of their restoration are presented, the specifics of the
manufacture of small leather products of the eighteenth century are
comprehensively considered, and their artistic features are revealed.