Короткий опис(реферат):
Метою даної статті є продовження мистецтвознавчого аналізу курсового завдання
книга художника в Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури. У третій
частині дослідження представлено сучасний часовий зріз і простежено еволюцію формальних та
концептуальних засад студентських проєктів.
Методи дослідження.Дослідження ґрунтується на методах художньо-стилістичного і порівняльного аналізів студентських робіт з більш ранніми книжковими проєктами, що виконувались як
завдання в майстерні книжкової графіки, а також доповнено у контексті запровадження дисципліни артбук для спеціалізації «графічний дизайн». Визначено мистецтвознавчий контекст курсових
проєктів книга художника.
Результати.Книга художника як самобутнє явище у книжковому мистецтві продовжує розвиватися в Україні та бере участь у формуванні сучасного образотворчого мистецтва. Така системна
присутність книги художника в інституційних мистецьких процесах (особливо після 2010 року),
впливає на розуміння сучасної книжкової культури та її відображення в навчальному процесі май-стерні ілюстрації та оформлення книги НАОМА, а також в окремих проєктах спеціалізації графічний дизайн. За цей час відбулось чимало групових і персональних виставок, книжкових фестивалів,
мистецьких резиденцій, де книга художника відігравала провідну роль. Аналогічною була мотивація введення книги художника до вибіркових дисциплін старших курсів спеціалізації графічний дизайн
нашого закладу. Аналіз окремих проєктів, створених на кафедрі дизайну, свідчить про те, що вихід
поза межі класичного підходу до дизайну книги є винятковим та унікальним проєктом і концентрує
в собі ідеологічні й образні ресурси. Розглянувши досвід роботи студентів за 2018–2022 роки під
час роботи над книгою художника, можемо відзначити з одного боку – чимало глибоких концеп-туальних рішень у поєднанні українських візуальних традицій з новітніми технологіями чи трак-туванням книжкових форм, з іншого – складність роботи з новими композиційними методами для
студентів, котрі раніше працювали тільки з класичним книжковим блоком. З огляду на сучасний
розвиток книжкового мистецтва таке «нестандартне» навчальне завдання, що спонукає до роз-витку концептуального мислення в роботі із складними проєктами, допоможе надалі професійному
становленню студентів.
Завдання таких проєктів – набуття досвіду у процесі роботи з книгою художника як виставковим
об’єктом і водночас можливість використання віднайдених художніх рішень у роботі з поліграфіч-ним тиражованим книжковим виданням.
Висновки. Трендом останніх років у студентських роботах було впровадження сучасних технік і
матеріалів для втілення книжкового проєкту: плотерна порізка оракалу для витинанки, друк на
плівці, фотоколаж тощо. Використання цифрових друкарських технологій уможливлювало пере-осмислення подачі української народної творчості та українського мистецтва попередніх років.
The purpose of this articleis a continuation of the art historical analysis of the course assignment
The Artist's Book at the National Academy of Fine Arts and Architecture. In this, the third part of the
study, the authors presents the current time period and traces the evolution of the formal and conceptual
foundations of student projects.
Methods.The research is based on the methods of artistic and stylistic analysis and comparative analysis
of student works with earlier book projects that were performed as assignments in the book graphics studio,
and is also supplemented in the context of the introduction of the discipline Art Book for the specialization
Graphic Design.
Results.The Artist's book, as an original phenomenon in book art, continues to develop in Ukraine and
participates in the formation of contemporary fine art. Such a systematic presence of the Artist's book in
institutional art processes (especially after 2010) has an impact on the understanding of contemporary
book culture and its reflection in the educational process of the Illustration and Book Design Studio at the
National Academy of Fine Arts and Architecture, as well as in individual projects of the Graphic Design
specialization. During this time, a large number of group and personal exhibitions, book festivals, and art
residencies took place where the Artist's book played a leading role. The motivation for introducing the "Artist's Book" to the elective courses of the senior courses of the graphic design specialization at the same
institution was similar. The analysis of individual projects created at the Design Department shows that
going beyond the classical approach to book design is an exceptional and unique project and concentrates
ideological and figurative resources. The trend of recent years in students' works has been the introduction
of modern techniques and materials for the realization of a book project: cutting the oracle for cutting
out, printing on film, photo collage, etc. The use of digital printing technologies provided opportunities
to rethink the presentation of Ukrainian folk art and Ukrainian art of previous years. The experience of
students in 2018–2022 while working on the "Artist's Book" is considered. On the one hand, it should be
noted that there are many profound conceptual solutions in combining Ukrainian visual traditions with the
latest technologies or interpretation of book forms, on the other hand, the complexity of working with new
compositional methods for students who have previously worked only with the classical book block. Given
the current development of book art, such a "non-standard" learning task that encourages the development
of conceptual thinking in working with complex projects will help in their further professional development.
Such projects are aimed at the experience of working with the "Artist's Book" as an exhibition object and,
at the same time, at the possible further use of the found artistic solutions in the work with a printed book
edition.
Conclusions.The trend of recent years in students' works has been the introduction of modern techniques
and materials for the realization of the book project: cutting the oracle for cutting out, printing on film,
photo collage, etc. The use of digital printing technologies provided opportunities to rethink the presentation
of Ukrainian folk art and Ukrainian art of previous years.