Аннотации:
Метою данної статті є дослідження мистецького та педагогічного досвіду Федора Кричевського, його роль в національному культуротворчому процесі. Методи дослідження.Дослідження
культуротворчого аспекту творчої та педагогічної діяльності Федора Кричевського ґрунтується на
комплексному підході, зокрема були застосовані методи дослідження: історико-культурний, порівняння, синтезу, образно-стилістичного та мистецтвознавчого аналізу. Результати. Окреслено
ключові етапи його творчості, акцентується увага на мистецьких та ідеологічних принципах, яких
митець дотримувався як у власній творчості, так і в педагогічній діяльності. Творча спадщина
художника є важливою частиною української культури, а його мистецька позиція віддзеркалилась
у роботах його численних учнів. Ф. Кричевський – один із засновників української вищої художньої
освіти, котрий, опираючись на свій колосальний практичний досвід та національно орієнтований підхід, виховав цілу плеяду митців. Оскільки його роль у розвитку українського мистецтва з
культурологічної точки зору досліджена не достатньо, дана робота сприятиме висвітленню цього
важливого аспекту. Художник був причетний до створення Української академії мистецтв та
був керівником майстерні станкового живопису, сприяв розвитку української мистецької традиції. Висновки.Методологічні підходи Ф. Кричевського залишаються актуальними і ефективними в
сучасній національній мистецькій школі. Індивідуальний живописний стиль митця формувався під
враженням європейських мистецьких стилів та напрямів, а також став переосмисленням національних культурних надбань. Висвітлення в наукових дослідженнях культурно-мистецького здобутку Ф. Кричевського допоможе цілісно сформувати картину розвитку української візуальної культури першої половини ХХ століття.
The purpose of this article is to research the artistic and pedagogical experience of Fyodor
Krychevskyi, his role in the national cultural process. Research methods. The study of the culture-forming
aspect of Fedir Krychevskyi's creative and pedagogical activities is based on a comprehensive approach; in
particular, the following research methods were applied: historical and cultural ones, comparison, synthesis,
image-stylistic analysis and art criticism. The results. The key stages of his work are outlined, attention is focused on the artistic and ideological principles that the artist followed both in his own work and in his
teaching activities. Krychevskyi’s art heritage is an important part of the Ukrainian culture, and his artistic
position was reflected in the artworks of his numerous students. Fedir Krychevskyi is one of the founders of
the Ukrainian higher art education. He has raised the galaxy of artists relying on his tremendous practical
experience and nationally oriented approach. Since his role in the development of the Ukrainian art from
a culturological point of view has not been studied sufficiently, this work will contribute to the coverage of
this important aspect. The artist was involved in the creation of the Ukrainian Academy of Arts, headed the
easel painting workshop and contributed to the development of the Ukrainian artistic tradition. The results.
The methodological approaches of Krychevskyi remain up-to-date and impactful in the modern national
art school. The artist's individual painting style was formed under the influence of European artistic styles
and and directions, also the reinterpretation of the national cultural heritage. The coverage of the cultural
and artistic achievement of Fyodor Krychevskyi in scientific research will help form a holistic picture of the
development of Ukrainian visual culture in the first half of the 20th century.