Abstract:
Стаття присвячена проблемам підготовки фахівців з превентивної консервації творів
мистецтва, і зокрема, у системі освітніх програм університетів Західної Європи та США.
Метою статті є уточнення поняття превентивної консервації об’єктів культурної спадщини та
інших, близьких за значенням понять; з’ясування базових принципів освіти превентивних консерва-торів у закладах Західної Європи та США, а також актуальність запровадження подібної спеціальності вищої освіти в Україні.
Методи дослідження: порівняльний аналіз і синтез, класифікація і систематизація даних, узагальнення. Результати. Шляхом вивчення наукових публікацій з’ясовано, що термін «превентивна
консервація» з’явився у 1980-х роках; що засади превентивної (пасивної) консервації завжди були
предметом викладання для консерваторів-реставраторів та (це ж стосується й українських освітньо-професійних та освітньо-наукових програм для реставраторів). Однак у ХХІ столітті, коли
галузь превентивної консервації досягла значного рівня розвитку, постала необхідність виокремлення спеціальності «превентивна консервація» в освітньому просторі. Проаналізовано програми
підготовки превентивних консерваторів у США (Університет Делавер), Франції (Національний
інститут спадщини), Англії (Інститут мистецтва Курто), які дають змогу зрозуміти важливість
набуття, окрім технічних знань, також і «м’яких навичок» (soft skills) роботи в команді, лідерства,
визначення інституційних пріоритетів і цілей, письмової та усної комунікації. Щодо України, то
основні поняття і правила превентивної консервації об’єктів культурної спадщини відображені
переважно у публікаціях Національного науково-дослідного реставраційного центру України. Однак
окремих освітніх програм для підготовки таких різнопланових фахівців, як превентивний консерватор, у закладах вищої освіти України на сьогодні не існує. Висновки. Автори статті роблять висновок про необхідність планування спеціальності «Превентивна консервація творів мистецтва» та відповідних навчальних програм, зважаючи на спричинений війною тяжкий стан культурної спадщини в Україні.
The article deals with the problems of training specialists of the preventive conservation of art
works, in particular, in universities in Western Europe and theUSA.
The purpose of the articleis to clarify the concept of preventive conservation of the cultural heritage objects
and other concepts close in meaning; to define the basic principles of education of preventive conservators
in the educational institutions of Western Europe and the USA, as well as the relevance of introducing a
similar specialty of higher education in Ukraine. Research methods: comparative analysis and synthesis,
classification and systematization of data, generalization. Results. By studying the scientific papers, it
was found out that the term "preventive conservation" appeared in the 1980s; that the principles of the
preventive (passive) conservation have always been a part of the curriculum for conservators-restorers
(the same applies to the Ukrainian educational and professional programs for restorers). However,
in the 21st century, when the field of the preventive conservation reached a significant level of its
development, it became necessary to distinguish the specialty "preventive conservation" in the education.
The study analyzes the training programs of preventive conservators in the USA (Winterthur/University
of Delaware), France (Institut Nationale du Patrimoine), and England (Courtauld Institute of Art),
which highlight the importance of acquiring not only technical knowledge, but also "soft skills" such as
working in a team, leadership, defining institutional priorities and goals, written and oral communication.
As for Ukraine, the main concepts and rules of preventive conservation of the cultural heritage objects
are reflected mainly in the publications of the National Scientific and Research Restoration Center
of Ukraine. However, there are currently no special educational programs for training such versatile
specialists as a preventive conservator in the Ukrainian institutions of higher education. Conclusions. The
authors of the article conclude on the necessity of planning the specialty "Preventive conservation of works of
art" and corresponding educational programs, taking into consideration a hard time for the cultural heritage
in Ukraine caused by the war.