Abstract:
Мета магістерської роботи полягає в аналізі ролі жінок у розвитку мистецтва текстилю та вишивки кін. XIX – поч. XX ст. у різних країнах Європи. Наше дослідження вносить до українського мистецтвознавчого наукового обігу аналіз нових студій у сфері прикладного та жіночого мистецтв, актуалізує імена багатьох видатних мисткинь, а також доводить безпосередній зв’язок між особливостями розвитку українського декоративно-прикладного мистецтва кін. XIX – поч. XX ст. та загальноєвропейськими тенденціями.
У першому розділі «Історіографія та методологія» систематизовано історіографію та джерела досліджень розвитку текстилю та вишивки кін. ХІХ – поч. ХХ ст. у різних країнах Європи, а також представлений методологічний інструментарій нашої роботи.
У другому розділі «Рух “Мистецтв та ремесел” та його вплив на британський жіночий текстиль та вишивку кін. ХІХ – поч. ХХ ст.» розглянуто діяльність Мей Морріс як продовжувачки ідей руху, проаналізовано вплив творчості «Дівчат Глазго» на розвиток естетики модерну та висвітлено новаторську творчість художниць майстерень «Омега».
У третьому розділі роботи «Жіноча творчість у галузі текстилю та вишивки Німеччини, Австрії та України кін. ХІХ – поч. ХХ ст. як предтеча дизайну» ми розглянули творчість художниць Веркбунду як проміжної ланки між рухом «Мистецтв та ремесел» та Баухаузом, окреслили взаємозв’язок модернізму Віденських майстерень та жіночого дизайну. Було охарактеризовано рух українського мистецтва текстилю та вишивки від модерну до авангарду.
Наукова новизна дослідження: було доведено приналежність процесу розвитку декоративно-прикладного мистецтва України у руслі авангарду до більш широкого процесу зміни парадигми ставлення до цього виду творчості. Також вперше в українському мистецтвознавстві проаналізована творчість європейських художниць зазначеного періоду, що працювали у галузі текстилю та вишивки.
Практичне значення дослідження полягає в тому, що його матеріали можуть бути використані для розробки лекцій із історії декоративно-прикладного мистецтва, жіночого мистецтва, для факультативних занять, на практичних роботах, у подальшій науковій розробці досліджуваної теми та близьких до неї.
Апробація матеріалів кваліфікаційної магістерської роботи: була здійснена публікація у фаховому журналі «Сіверянський літопис». Ще одна частина роботи була написана у співавторстві з науковою керівницею, О. Лагутенко, та опублікована у збірнику наукових праць «Українська академія мистецтва». Інший розділ був апробований на конференції «Платонівські читання» у вигляді доповіді.
Кваліфікаційна магістерська робота написана самостійно та не містить плагіату.
Структура роботи. Робота складається з трьох розділів, вступу, висновків, списку джерел і літератури та ілюстрацій.
The purpose of the master's thesis is to analyze the role of women in the development of the textile art and the art of embroidery at the end of XIX – beginning of the XX century in a number of European countries (Great Britain, Germany, Austria and Ukraine). Our research introduces the analysis of new studies in the field of decorative and women's arts in Ukrainian art history as well as updating the information about many prominent female artists thus enabling further research on this topic.
The findings of the research confirm a direct relation between the features of the development of Ukrainian decorative and applied art at the end of XIX – beginning XX century and pan-European trends. It was proved that the process of development of decorative and applied art of Ukraine in the direction of the avant-garde belongs to a wider process of changing the paradigm of attitude towards this type of art. Also, for the first time in Ukrainian art history, works of European women artists of the specified period who worked in the field of textile and embroidery art were analyzed.
The qualifying master's thesis is written independently and does not contain plagiarism.
Structure of work. The work consists of three sections, an introduction, conclusions, references and illustrations.