Abstract:
Дослідження висвітлює тематику жіночого образу у творчості
київських художниць протягом 1960 – 1980-х рр. Мета дослідження
полягає у вивченні мистецького доробку київських художниць 1960 –
1980-х рр. в частині їх звернення до жіночого образу, що дозволить
дослідити поетапні трансформації, виявити загальні тенденції в
українському образотворчому мистецтві другої половини ХХ с. у світлі
означеної тематики.
Аналіз наукової розробки теми виявив, що на даний момент
аспект звернення до жіночих образів у творчості мистців, зокрема,
художниць висвітлено недостатньо. У дослідженні здійснено аналіз
причинно-наслідкових факторів у творчості художниць, приділено увагу
їх становленню протягом навчання в Київському державному
художньому інституті. Наукова новизна полягає в тому, що в дослідженні
комплексно проаналізовано твори художниць, в яких висвітлюються
жіночі образи, на основі ґрунтовного формально-композиційного та
стилістичного аналізу.
У першому розділі «Теоретичні засади дослідження» визначено
стан розробленості проблеми, охарактеризовані основні джерела та
окреслена методологічна основа даного дослідження.
Другий розділ «Вплив мистецького середовища Києва на творчість
художниць» висвітлює особливості умов художнього життя, вплив на
формування творчих засад художниць під час навчання у видатних майстрів – педагогів КДХІ та встановлено особливості тематичного
спрямування мистецтва.
У третьому розділі «Жіночі образи у творчості київських
художниць» здійснено мистецтвознавчий аналіз робіт художниць,
охарактеризовано еволюційне зрушення від обмеженості єдиного методу
соціалістичного реалізму вбік більш вільного трактування художнього
образу жінки, продемонстроване розмаїття пошуків творчого шляху,
зокрема у репрезентації національного в українському мистецтві.
Визначено спільну тенденцію у розширенні сюжетного подання,
загальну зміну інтерпретаційного куту образу жінки та поступове
відхилення від реалістичного зображення вбік експресивного,
імпресіоністичного, абстрактного трактування.
Наукова новизна дослідження полягає у систематизованому
підході до розгляду робіт за тематичним напрямком жіночих образів у
доробку київських художниць протягом 1960 – 1980-х рр., в тому числі в
контексті прояву мистецького нонконформізму.
Практичне значення дослідження полягає у використанні
отриманих результатів в підготовці кураторських виставок за
окресленою тематикою, використанні в наукових дослідженнях та
музейній практиці окремих положень дослідження.
Апробація матеріалів дипломної роботи.
Окремі положення дослідження репрезентовано
− у статті «Жіночі образи у творчості Зої Лерман», що
прийнята до редакції «Збірника наукових праць Українська
академія мистецтва».
− у тезах «Жіночі образи у творчості Зої Лерман» на
Міжнародній науковій конференції Десяті Платонівські
читання пам’яті академіка Платона Білецького (1922-1998)
20.11.2022р. − та на Всеукраїнської науково-практичної конференції
«Новітні дослідження культури і мистецтва: пошуки,
проблеми, перспективи у виступі «Зміна стереотипів у
візуальній інтерпретації батьківства у 1960 - 70-х рр. (на
прикладі творчості українських художників)» 18 травня
2023 року Київ 2023.
Дипломна робота написана самостійно та не містить плагіату.
Робота складається зі вступу, трьох розділів, висновків (76 с.
основного тексту), списку використаних джерел (55 позицій), списку
ілюстрацій (57 позицій). Загальний обсяг дипломної роботи – 146 с.
The study highlights the subject-matter of the female image in the artworks of Kyiv
women artists during the 1960s - 1980s. The goal is to research the artistic heritage of Kyiv
women artists in the 1960s - 1980s in terms of their approach to the female image, which
will allow investigating gradual transformations and identifying general trends in Ukrainian
fine art of the second half of the 20th century in the light of the specified subject-matter.
The analysis of the topic scientific development has revealed that the aspect of
referring to the female images in the artworks of artists, in particular, women artists, is
currently not covered enough. The study comprehensively analyzed the evolution of female
imagery during the 1960s-1980s; the analysis of cause-effect factors in the artworks of
women artists was carried out; the attention was paid to their development during education
at the Kyiv State Art Institute. The scientific novelty lies in the fact that on the basis of a
thorough formal-compositional and stylistic analysis, the study provides a comprehensive
exploration of the artworks of women artists, in which female images are highlighted and
their typology is carried out.