Аннотации:
Мета дипломної роботи полягає в першій спробі аналізу, систематизації та прослідковування еволюції образної структури творчості визначного українського художника-шістдесятника В. Зарецького та визначенні впливу на неї особистого та суспільного контексту його життя. Здійснено комплексний мистецтвознавчий аналіз образів художньої мови митця на прикладі п’ятьох його творчих періодів й описано характерні особливості їхнього конструювання у кожному з них.
У першому розділі «Огляд літератури та джерельна база» стисло охарактеризовано використані основні джерела за темою, епістолярний доробок В. Зарецького та критика його творчості, окреслено стан вивченості теми разом із методологічним інструментарієм даного дослідження.
Другий розділ «Ранні роки В. Зарецького та його становлення як митця» присвячено вивченню життєвих обставин та їхнього впливу на період дитинства і становлення художника, як таких, що заклали підвалини його сприйняття та подальшого художнього осмислення світу.
У третьому розділі «Особливості образної складової «шахтарського» та «селянського» періодів» здійснено мистецтвознавчий аналіз образної структури цих тем у творчості митця. Зокрема, виділені архетипічні та допоміжні образи.
Четвертий розділ «Зміна політичного та культурного контексту діяльності митця» розкриває сутність суспільно-політичних та культурних процесів доби піздньої «відлиги» до повернення жорсткої партійної цензури та репресій у мистецтво СРСР кінця 1960-тих років. Описано та проаналізовано образну складову «міського» циклу творів В. Зарецького, як реакцію на ці події. У п’ятому розділі «Взаємозалежність особистого та професійного життя В. Зарецького» систематизовано образне наповнення робіт «чорного» та «сецесійного» періодів творчості художника. Проаналізовано безпосередню діалектику психологічно-емоційного стану митця на побудову та ідейне наповнення образів цих хронологічних рамок.
Наукова новизна дослідження полягає у першому систематизованому розгляді образної структури творчого доробку майстра на прикладі його основних творчих періодів.
Практичне значення дослідження полягає у використанні отриманних результатів для доповнення масиву наукових досліджень творчості В.Зарецького, зокрема руху шістдесятників, та у фаховій викладацькій діяльності.
Апробація матеріалів дипломної роботи відбулась на ІІ Міжнародній науково-практичній конференції «Інновації в архітектурі, дизайні та мистецтві». Тези доповіді були опубліковані в збірнику конференції.
Дипломна робота написана самостійно та не містить плагіату.
Структура роботи. Основний текст складається зі вступу, п’яти розділів, висновків (52 с.), списку використаних джерел (34 позиції), списку та альбому ілюстрацій (39 позицій). Загальний обсяг дипломної роботи – 101 с.
The aim of this thesis is to make an initial attempt at analyzing, systematizing, and tracing the evolution of the imagery structure in the creative works of the prominent Ukrainian artist V. Zaretsky, and determining the influence of his personal and social context on it. A comprehensive art historical analysis of the artist's artistic language is conducted, focusing on five creative periods, and the characteristic features of their construction are described.
The first chapter «Literature Review and Source Base Overview» provides a concise characterization of the main sources used on the topic, V. Zaretsky's epistolary work, and criticism of his artistic works. The level of research on the topic and the methodological framework of this study are outlined.
The second chapter «Early Years of V. Zaretsky and His Formation as an Artist» is dedicated to studying the life circumstances and their influence on the artist's childhood and artistic development, which laid the foundations for his perception and further artistic interpretation of the world.
In the third chapter «Characteristics of the Imagery Components in the «Miner» and «Peasant» рeriods» an art historical analysis of the imagery structure in these themes of the artist's works is conducted. Specifically, the archetypal and auxiliary images are identified.
The fourth chapter «Changing Political and Cultural Context of the Artist's Activity» reveals the essence of socio-political and cultural processes from the late «Thaw» period to the return of strict party censorship and repression in Soviet art in the late 1960s. The imagery components of the «urban» cycle of V. Zaretsky's works are described and analyzed as a reaction to these events.
In the fifth chapter «Interdependence of V. Zaretsky's Personal and Professional Life» the imagery content of works from the «black» and «secession» periods of the artist's creativity is systematized. The direct dialectics of the artist's psychological-emotional
state in constructing and conceptualizing the images within these chronological frameworks are analyzed.
The scientific novelty of the research lies in the first systematic consideration of the imagery structure in the artistic works of the master based on his main creative periods.
The practical significance of the research lies in utilizing the obtained results to enrich the body of scientific studies on V. Zaretsky's works, particularly within the context of the 1960s artistic movement, as well as in professional teaching activities.
The materials of the thesis were presented at the 2nd International Scientific-Practical Conference "Innovations in Architecture, Design, and Art." The abstract of the presentation was published in the conference proceedings.
The thesis was written independently and does not contain plagiarism.
The structure of the thesis consists of an introduction, five chapters, conclusions (52 pages), a list of references (34 items), and a list and album of illustrations (39 items). The total volume of the thesis is 101 pages.