Abstract:
Мета кваліфікаційної бакалаврської роботи полягає у детальному аналізі діяльності М. Бойчука, творів майстра і його учнів, задля виявлення впливу мистецтва проторенесансу, зокрема художників Дуччо ді Буонінсенья, Чімабуе, Джотто ді Бондоне та інших.
Перший розділ «Аналіз попередніх досліджень» присвячено вивченню літературних джерел присвячених темі творчості М. Бойчука та бойчукістів, виокремленню в них згадок про вплив живопису Проторенесансу.
Другий розділ «Риси живопису Проторенесансу у творчості Михайла Бойчука» присвячено детальному аналізу творів художника, виявленню у них стилістичних рис Раннього Ренесансу. Зазначається, що художник міг ознайомитися із творами цього періоду під час навчання в Мюнхені та Парижі, а також подорожуючи Італією. У цей час він захопився роботами Дуччо, Чімабуе, а особливо Джотто. Рефлексії творів доби проторенесансу на картинах М. Бойчука, виразно простежуються в побудові композиції, у ритміці, формотворчих та колористичних рішеннях. Також вказується на те, що в роботах М. Бойчука є прямі запозичення іконографічних мотивів. Певна подібність відстежується й у символічному підтексті картин: український художник часто порушує суто технічні правила класичного живопису й зосереджується на духовному зв’язку між персонажами, на їхніх емоціях, внутрішньому переживанні.
Третій розділ «Вплив стилістики Проторенесансу на творчість бойчукістів» описує педагогічні принципи майстерні М. Бойчука, ключові сюжети школи, та спільні роботи. У ході дослідження було виявлено, що навчання базувалося на трактаті італійця Ченніно Ченніні «Про живопис», що став художньо-стилістичною базою творів бойчукістів, яка виокремлювала їх як представників однієї школи.
Четвертий розділ «Стилістика творів бойчукістів» присвячена стислому аналізу творчості основних представників школи М. Бойчука, та вияву в ній впливу мистецтва Проторенесансу. Митці запозичили певний набір стилістичних рис, щоразу підлаштовуючи їх під задану тему. Зокрема це помітно у побудові композиції, вирішенні простору, ритмічному чергуванні ертикалей та горизонталей, використанні лінії, як головного формотворчого засобу, зверненні до тенденцій гуманізму.
Дипломна робота написана самостійно та не містить плагіату.
Структура роботи. Кваліфікаційна бакалаврська робота складається із вступу, чотирьох розділів, висновків, списку використаних джерел (43 позицій), списку ілюстрацій та ілюстрацій (79 позицій, 115 репродукцій). Загальний обсяг роботи — 115 с., з них основного тексту — 61 с.
The purpose of the qualifying bachelor's work is a detailed analysis of M.
Boichuk's activities, the works of the master and his students, in order to identify the
influence of the art of the Proto-Renaissance, in particular the artists Duccio di
Buoninsegna, Cimabue, Giotto di Bondone and others.
The first chapter "Analysis of previous studies" is devoted to the study of
literary sources devoted to the theme of the work of M. Boichuk and the Boichukists,
to the identification of references in them to the influence of Proto -Renaissance
painting.
The second chapter "Features of Proto-Renaissance painting in the work of
Mykhailo Boichuk" is devoted to a detailed analysis of the artist's works, identifying
stylistic features of the Early Renaissance in them. It is noted that the artist could
familiarize himself with the works of this period while studying in Munich and Paris,
as well as travelling in Italy. At this time, he was fascinated by the works of Duccio,
Cimabue, and especially Giotto. Reflections of the works of the Proto-Renaissance
era in M. Boichuk's paintings are clearly visible in the construction of the
composition, in the rhythm, form-creating and colouristic solutions. It is also pointed
out that there are direct borrowings of iconographic motifs in the works of M.
Boichuk. A certain similarity can also be traced in the symbolic subtext of the
paintings: the Ukrainian artist often violates the purely technical rules of classical
painting and focuses on the spiritual connection between the characters, on their
emotions, inner experiences.
The third chapter "The Influence of Proto-Renaissance Stylistics on the Work
of Boichukists" describes the pedagogical principles of M. Boichuk's workshop, the
key subjects of the school, and joint works. In the course of the research, it was found
that the teaching was based on the treatise "On Painting" by the Italian Chennino Chennini, which became the artistic and stylistic basis of the Boychukists' works,
which distinguished them as representatives of the same school.
The fourth chapter "Stylistics of the works of Boichukists" is devoted to a
concise analysis of the work of the main representatives of M. Boichuk's school, and
the manifestation of the influence of Proto-Renaissance art in it. Artists borrowed a
certain set of stylistic features, each time adapting them to a given theme. In
particular, this is noticeable in the construction of the composition, the solution of
space, the rhythmic alternation of verticals and horizontals, the use of the line as the
main form-creating tool, the appeal to humanistic tendencies.
The scientific novelty of the obtained results lies in the fact that the qualifying
work is the first attempt at a holistic study of the influence of Proto-Renaissance
painting on the creative activity of M. Boychuk and his students.
The practical significance of the obtained results lies in the possibility of
further research into the influence of the art of the Italian Renaissance on the
creativity and activity of M. Boichuk and his students. The materials of the
qualification work can be used when writing general works on the history of
Ukrainian art of the 20th century, teaching aids, developing educational disciplines
in art institutions of higher education, building museum exhibitions, etc.
The thesis is written independently and does not contain plagiarism.
Structure of work. The qualifying bachelor thesis consists of an introduction,
four chapters, conclusions, a list of used sources (43 items), a list of illustrations and
illustrations (79 items, 115 reproductions). The total volume of the work is 116
pages, of which the main text is 61 pages.