Аннотации:
У роботі розглянуто розвиток іконографії Апокаліпсису в українському мистецтві XVII-XVIIІ ст. завдяки запозиченню сюжетів в першу чергу з реформаційних іконографічних джерел. Зображення стали більш оповідними, відповідними біблійному тексту, не розрахованими на поклоніння. Після цикл гравюр Прокопія (1646-1662) з’явився цілий ряд творів – стінописи, ікони, друкована графіка, декоративно-прикладне сакральне мистецтво, що зверталися до теми Апокаліпсису. Актуальність визначена відсутністю повних досліджень сюжету в українському мистецтві. Мета роботи - описати і узагальнити джерела та тенденції генезису іконографії Апокаліпсису у вказаний період як частину загальноєвропейського художнього і релігійного процесу, показати його міжконфесійне підгрунтя та заснованість на лютеранській іконографії. Основними методами в роботі були діалектичний та міждисциплінарний підходи, іконографічний аналіз із застосуванням елементів формально-стилістичного аналізу. Результат роботи – формування хронологічної картини розвитку сюжету, визначення іконографічних джерел, формулювання гіпотез для подальших досліджень.
Introduction of the Reformation iconography into Ukrainian art of the XVII-XVIIІ centuries resulted in the development of new imagery plots for illustrating Apocalypse. Images showed more Bible narrative and became less devotional. Starting from Master Prokopii’s series of Apocalypse (1646-1662), the Apocalypse theme was introduced into Ukrainian art in different forms: church wall paintings, icons, prints, objects of decorative arts. Novelty of the work is based on lack of profound researches of the plot. The aim of the research was to describe the chronology of the subject, its features and tendencies as a part of the European-wide process, to show multi-confessional environment and Lutheran imagery basis.The research methods included dialectic interdisciplinary approach, iconography and formal stylistics analysis. The research resulted in forming a chronological description of the Apocalypse plot development, tracing iconographic sources and proposing the hypothesis for further research.