Аннотации:
Метою статті є аналіз дуже цікавого та проблемного феномена української сучасної
скульптури – меморіальної дошки – на прикладах обраних творів м. Києва 1990-х – 2020-х років.
Автори меморіальних дошок порушують дискусійні у наш час питання: йдеться про історичну пам’ять, відповідальність митця, рівновагу між традицією та експериментом, синтез мистецтв та матеріалів. Методи дослідження. Стаття загалом ґрунтується на аналітично-порівняльному методі зі спробою його адаптації до сучасної мистецтвознавчої практики. З огляду на малу роз робленість відповідної теми в українській науці пріоритет надавався безпосередньо емпіричному
вивченню, опису та аналізу наявних зразків у м. Києві. Також було враховано й особистий фаховий досвід автора статті, який брав участь у створенні окремих робіт досліджуваного жанру.
Результати. Розглянуто та проаналізовано на обраних зразках феномен меморіальної дошки, що
складається з багатьох аспектів, зокрема: історичної пам’яті, культурно-пізнавальної цінності,
синтезу мистецтв та матеріалів. Також досліджені інноваційні підходи та прийоми під час створення меморіальних дошок останніх років. Вказано шляхи та перспективи розвитку цього жанру.
Висновки. Меморіальна дошка – це унікальний мистецький жанр у публічному просторі, що
демонструє нам на окремих зразках еволюцію його розвитку та великий потенціал перетворень
завдяки сміливим композиційним рішенням, а також незвичним поєднанням скульптурних матеріалів.
Завдяки використанню сучасних технологій розширюються інформативні можливості. Змінюється роль та значення меморіальної дошки в її комунікації з навколишнім простором і глядачем.
The purpose of this article is to analyse an interesting and problematic phenomenon of Ukrainian
contemporary sculpture – the memorial plaque – on selected examples of Kyiv in the 1990s–2020s. The
authors of the plaques raise complex issues that are being discussed today: historical memory, artist's
responsibility, balance between tradition and experiment, synthesis of arts and materials. The research
methods used in this article are generally based on the analytical and comparative method, with an attempt to
adapt pre-modern art history practice. Given the low level of development of the relevant topic in Ukrainian
science, the priority was given to empirical research, description and analysis of the available samples
in Kyiv. The personal professional experience of the author, who took part in the creation of individual works in this genre, was also taken into consideration. Results. The phenomenon of the memorial plaque, which consists of many aspects, namely: historical memory, cultural and cognitive value, synthesis of arts and materials, is considered and analysed on the selected samples. Innovative approaches and techniques
in the creation of memorial plaques in recent years have also been studied. The ways and prospects for
development are indicated. Conclusions. The plaque is a unique artistic genre in public space that shows us
the evolution of its development on individual examples and the great potential for transformation through
bold compositional solutions and unusual combinations of sculptural materials. Informative possibilities are
expanding using modern sculping approaches. The role of plaques and significance in communication with
the surrounding space and the viewer is changing nowadays.