Abstract:
Стаття присвячена творчості видатного закарпатського художника Адальберта Ерделі
(1891–1955) в період його перебування у Франції в 1929–1931 роках. Мета дослідження – проаналізувати живописні твори митця, написані в цей період, встановити хронологічну послідовність їхнього
створення, виявити художньо-стильові тенденції індивідуальної манери А. Ерделі цього періоду.
Методологія дослідження базується на аналізі літератури, в якій згадувалося про цей життєвий
етап майстра, зокрема наукові та публіцистичні праці, замітки у пресі, щоденники А. Ерделі.
Автором статті було зібрано увесь доступний емпіричний матеріал, який складається з творів, що
зберігаються у Закарпатському обласному художньому музеї ім. Й. Бокшая, приватних колекціях в
Україні та інших країнах Європи. Новизна дослідження. Перебування певний час у Парижі та праця
пліч-о-пліч з іншими митцями в художній колонії у Ґаржілесі призвело до появи нових рис у почерку
художника. Після повернення до Ужгорода А. Ерделі багато викладав, займався творчістю, реалізовував набуті у Франції методики і таким чином вивів закарпатське мистецтво на європейський
рівень. Висновок. Здійснено мистецтвознавчий аналіз живопису А. Ерделі досліджуваного періоду,
вперше опубліковано твори, що зберігаються у Франції. Відтворено хронологію створення митцем
картин. Виявлені нові стилістичні риси в художній мові А. Ерделі, виокремлено особливості, які
вплинули на подальший розвиток його творчого методу.
The article is devoted to the work of the outstanding Transcarpathian artist Adalbert Erdelyi
(1891–1955) during his stay in France in 1929–1931. The purpose of the research is to analyze the artist’s
paintings written in this period, to establish the chronological sequence of their creation, to reveal the artistic
and stylistic tendencies of A. Erdelyi’s individual manner of this period. The research methodology is based on
the analysis of the literature that mentions this stage of the master’s life, including scientific and journalistic
works, notes in the press, diaries of A. Erdelyi. The author of the article collected all available empirical
material, which consists of works stored in the Transcarpathian Regional Art Museum of J. Bokshay, private
collections in Ukraine and other European countries. The novelty of the study. Staying for some time in Paris and working side by side with other artists in the art colony in Gargiles – all this led to the appearance of
new features in the artist’s handwriting. After returning to Uzhhorod, A. Erdelyi taught a lot, was engaged
in creativity, implemented the techniques acquired in France and thus brought Transcarpathian art to the
European level. Conclusion. An art-critic analysis of A. Erdelyi’s paintings of the studied period was carried
out, and the works preserved in France were published for the first time. The chronology of the artist’s creation
of paintings is reproduced. New stylistic features in the artistic language of A. Erdelyi are revealed, features
that influenced the further development of his creative method are singled out.