Аннотации:
Дисертація присвячена вивченню українського екслібриса кінця 1980-х –
2010-х, його традиціям, часовим трансформаціям та новітнім здобуткам у
системі вивчення історії сучасної книжкової графіки та графічного
мистецтва.
У дисертації розглянуто ряд питань: розвиток екслібриса від 80-х до
сучасності, та закладання фундаменту традицій української мініатюрної
графіки. Дане питання розглядається на прикладі творчості видатних митців
графічного напрямку, які працювали в екслібрисі. Окремої уваги заслуговує
питання досягнень вітчизняних митців у світі в області мистецтва
книжкового знака. Проаналізовано велику кількість робіт, виконаних в
різноманітних техніках та жанрах.
Аналізуються історичні джерела, мистецтвознавча і бібліофільська
література, каталоги всеукраїнських та зарубіжних виставок, у яких брали
участь українські художники, комплексно охарактеризовано ситуацію з
вивченням вітчизняного екслібриса доби незалежної України, починаючи з
кінця 1980-х – 2010-х років. Окрім того, проаналізовано еволюцію
українського екслібриса 1980-х – 2010-х у контексті становлення форм
світового книжкового знаку, про що вже було зазначено вище. Висвітлюється
трансформація художньо-технічних і жанрових тенденцій становлення
українського екслібриса на зламі XX–XXI століть. Охарактеризовано
розмаїття графічних технік виконання українського екслібриса окресленого
періоду, а також визначено їхні виражальні особливості. Завдяки багатій джерельній базі досліджено й обґрунтовано вагоме
значення художньо-стильових особливостей українського книжкового знаку
в мистецький культурі сучасної України. Увага приділяється таким знаковим
авторам як: Я. Бердичевський, Д. Степовик, Ю. Бе лічко, П. Нестеренко.
Частиною джерельної бази також є і автори, чиї наукові публікації
розкривають питання розвитку та тенденцій українського екслібриса з нових
сторін: Л. Амеліна, О. Кучерук, Т. Сафонова, Ю. Романенкова, Н. Белічко та
ін.
На підставі наукових методів дослідження, зокрема історико-мистецтвознавчого, розкрито вагомий вплив мистецького періоду 60-х років
XX століття на подальший розвиток графіки, включно з сьогоденням.
Завдяки компаративному методові забезпечено отримання узагальнених
результатів порівняльно-історичного аналізу українського та європейського
екслібриса, їхніх часових видозмін та жанрових відмінностей. За допомогою
соціокультурного методу простежено й окреслено етапи розвитку мистецтва
книжкового знаку у суспільстві, його популяризацію та позиції поряд з
іншими видами книжкової графіки.
Основна частина роботи, а саме перший та другий розділи - присвячені
головним чинникам впливу на розвиток українського екслібриса. Описано
ініціативи та діяльність першого колективного утворення, яке піднімало
книжковий знак на новий рівень – ДТЛК. Також, розповідається про
Український екслібрис-клуб, який уже більше двадцяти років бере участь та
організовує різноманітні за тематикою виставки всеукраїнського та світового
масштабу. Розкрито історичні засади створення клубу, його активних
учасників та знакові події, які розпочали історію екслібриса незалежної
України.
Прослідковано урізноманітнення палітри виражальних засобів
протягом останніх 30 років, що висвітлено у творах українських художників.
Визначено основні тематичні напрямки, які окреслювали численні виставки. Вибір окремих подій, видатних особистостей чи літературних явищ став
полем для творчості сотен і тисяч митців.
Окрім важливості тематичного спрямування екслібриса,
охарактеризовано також його стилістичні особливості, що безпосередньо
вплинуло на еволюцію графічних концепцій вітчизняної графіки.
Зважаючи на характеристику робіт в рамках окремих тематичних
виставок, наводиться також приклад творчості, яка сформувалася під
впливом сімейних традицій – таким чином розглянуто ряд художніх
династій, в яких екслібрис є ключовим твором. Таким чином стало відомо
про сім’ю Малишок, Хворост, Пугачевських, Опанащуків та інших. Це явище
є важливим, адже творить в історії екслібриса окремий елемент спадковості,
який виражається у техніці та стилі.
У другому розділі також розкрито питання виставок, які проходили у
Києві після 2000 року, адже у них сконцентровано багато яскравих та
визначних творів, які є орієнтирами для молодого покоління митців.
У процесі дослідження виведено порівняльні характеристики робіт, на
які вплинуло мистецтво шістдесятників і тих, хто формувався під впливом
сучасних технологічних прийомів та експериментів із техніками. Завдяки
цьому створено інформативну таблицю, в якій наведено назви графічних
технік та їх умовні позначення.
Третій розділ в основному присвячено міжнародній діяльності.
Окремий підрозділ присвячено питанню численних конгресів екслібрисистів
та європейській організації FISAE. Дана організація дала змогу створити ряд
правил та систематизувати екслібрисні твори відповідно до жанрів та технік.
Завдяки міжнародним зв’язкам потенціал творчості українських митців
помітно зріс і перейшов на інший рівень. У додатку D наведено повний
перелік конгресів та вказано на окремі роки, в які брали участь українські
митці. Сконцентровано увагу саме на виставковій діяльності, адже це
основний інструмент інтеграції українського екслібриса у світове мистецтво. Також у третьому розділі йде мова і про кількість робіт вітчизняних
митців в закордонних музеях, що доводить високий рівень українського
графічного мистецтва. Конкретно йдеться про найбільші музеї книжкового
знака у світі: данський, московський та бельгійський. Данський музей є
найповнішим за колекціями та збірками, демонструючи велику кількість
робіт наших художників, які і досі активно працюють в цьому жанрі.
Звернено увагу також і на вплив традицій інших країн на художні
образи та почерк українських митців. Зокрема у виставці присвяченій 70 -ти
річчю проголошення КНР (2019) помітно, як тематика впливає на художній
почерк та композиційне вирішення.
Не менше демонструє і знакова виставка українсько-чеського
екслібриса «Тандем», яка проходила Києві того ж 2019 року – на основі
демонстрації робіт митців двох сусідніх країн видно, як технологічно та
образно відрізняються твори. Українське мистецтво тяжіє до академічних
основ та станковізму, в той час як європейське обирає шлях технологічних
експериментів та сюрреалістичних сюжетів.
Результати дослідження базуються на багатому ілюстративному
матеріалі, який складає альбом (Додаток Е). Його структура упорядкована
відповідно розділів дисертації та розподіляється на частини із заголовками.
Окремо варто виділити частину, яка розділила екслібриси за техніками. В ній
наведено роботи видатних митців-графіків молодого та старшого покоління.
Даний матеріал дозволяє візуально оцінити різницю між технологіями –
пластику композиційного вирішення, штрих та виразність і, звичайно,
кольорове вирішення.
Результати дослідження дали змогу охарактеризувати стан сучасного
українського екслібриса та вектори його розвитку. Окреслено перспективи
просування графічного мистецтва у подальших виставкових заходах.
Виявлено, що український книжковий знак не поступається європейським
мініатюрам рівнем та методами виконання. Розкрито символічні та смислові засади творення книжкової мініатюри,
що свідчить про декорувальні, конструктивні та формотворчі засоби в
процесі творення графічних знаків. Особливої уваги надається моменту
надання екслібрису національних рис. Завдяки аналізу робіт останніх 30 -ти
років помітно, що з часом книжковий знак набув все більш очевидних
національних та культурних рис, через політичні та соціальні зміни в країні,
потужну пропаганду української культури і підняття духу нації.
У висновках дисертаційного дослідження підбито основні підсумки
дослідження, зокрема зазначається, що:
- український екслібрис є складовою частиною поняття книжкової
графіки та є предметом для наукового вивчення, адже існує як ознака
особистості, її власності та актуальних для певної доби рис;
- на підставі аналізу творчості сучасних митців книжкового знаку та
їхніх технологічних вподобань сформовану базу матеріалу, який дає
змогу оцінити потенціал книжкової мініатюри та скласти враження про
рівень майстерності вітчизняних майстрів;
- досліджено, що виставкова діяльність для такого жанру як екслібрис –
є основним інструментом задля популяризації та інтеграції у
європейський арт-простір, що також дозволяє формувати адекватну
ціну на якісний український мистецький продукт;
- виявлено численні архіви українського книжкового знаку у
закордонних музеях та приватних колекціях, що підвищує цінність
творів та говорить про їх якість та оригінальність.
Визначено зміст дисертаційного дослідження, особливості в постановці
питань для кожного розділу та підрозділу, виявлено форми для доступного
викладення матеріалу.
The dissertation is devoted to the study of the Ukrainian ex - libris of the late
1980s – 2010s, its traditions, temporal transformations and the latest achievements
in the system of studying the history of modern book graphics and graphic art.
The dissertation considers a number of issues: the development of ex-libris
from the 80's to the present, and laying the foundation of the trad itions of
Ukrainian miniature graphics. This issue is considered on the example of the work
of prominent graphic artists who worked in ex-libris. The issue of achievements of
domestic artists in the world in the field of book mark art deserves special
attention. A large number of works performed in various techniques and genres are
analyzed.
Historical sources, art and bibliophile literature, catalogs of all-Ukrainian
and foreign exhibitions in which Ukrainian artists took part are analyzed, the
situation with the study of domestic ex-libris of the independent Ukraine since the
late 1980s – 2010s is comprehensively described. In addition, the evolution of the
Ukrainian bookplate of the 1980s – 2010s in the context of the formation of forms
of the world book mark is analyzed, as already mentioned above. The
transformation of artistic-technical and genre tendencies of formation of the
Ukrainian ex-libris at the turn of the XX-XXI centuries is covered. The variety of
graphic techniques of Ukrainian ex-libris of the outlined period is characterized, as
well as their expressive features are determined.
Thanks to the rich source base, the importance of artistic and stylistic
features of the Ukrainian book mark in the artistic culture of modern Ukraine has been studied and substantiated. Attention is paid to such iconic authors as: J.
Berdychevsky, D. Stepovyk, Y. Belichko, P. Nesterenko. Part of the source base
are also authors whose scientific publications reveal the development and trends of
Ukrainian ex-libris from new sides: L. Amelina, O. Kucheruk, T. Safonova, Y.
Romanenkova, N. Belichko and others.
On the basis of scientific research methods, in particular historical and art
criticism, the significant influence of the artistic period of the 60s of the XX
century on the further development of graphics, including the present, is revealed.
Thanks to the comparative method, it is possible to obtain generalized results of
comparative-historical analysis of the Ukrainian and European ex-libris, their
temporal variations and genre differences. With the help of the socio-cultural
method the stages of development of the art of the book sign in the society, its
popularization and positions along with other types of book graphics are traced and
outlined.
The main part of the work, namely the first and second sections - are
devoted to the main factors influencing the development of the Ukrainian
bookplate. The initiatives and activities of the first collective formation, which
raised the book mark to a new level – DTLK, are described. Also, there is a story
about the Ukrainian bookplate club, which has been participating in and organizing
various exhibitions of all-Ukrainian and world scale for more than twenty years.
The historical principles of the club, its active members a nd significant events that
began the history of the ex-libris of independent Ukraine are revealed.
The diversification of the palette of means of expression over the last 30
years is traced, which is covered in the works of Ukrainian artists. The main
thematic areas that outlined numerous exhibitions are identified. The choice of
individual events, famous personalities or literary phenomena has become a field
for the work of hundreds and thousands of artists.
In addition to the importance of the thematic di rection of the bookplate, its
stylistic features are also characterized, which directly influenced the evolution of
graphic concepts of domestic graphics. Given the characteristics of the works in individual thematic exhibitions,
there is also an example of creativity that was formed under the influence of family
traditions – thus considered a number of artistic dynasties in which the ex -libris is
a key work. Thus, it became known about the Malyshok, Hvorost, Pugachevsky,
Opanashchuk and other families. This phenomenon is important, because it creates
a separate element in the history of the ex-libris – heredity, which is expressed in
technique and style.
The second section also reveals the issues of exhibitions that took place in
Kyiv after 2000, because they focus on many bright and outstanding works that are
landmarks for the younger generation of artists.
In the course of the research the comparative chara cteristics of the works,
which were influenced by the art of the sixties and those that were formed under
the influence of modern technological methods and experiments with techniques,
are derived. Due to this, an informative table was created, which lists the names of
graphic techniques and their symbols.
The third section is mainly devoted to international activities. A separate
section is dedicated is devoted to the issue of numerous congresses of ex -libris and
the European organization FISAE. This organ ization made it possible to create a
number of rules and systematize ex-libris works according to genres and
techniques. Thanks to international relations, the creative potential of Ukrainian
artists has grown significantly and moved to another level. Addition D provides a
complete list of congresses and indicates the individual years in which Ukrainian
artists participated. The focus is on exhibition activities, as it is the main tool for
integrating Ukrainian ex-libris into world art.
The third section also deals with the number of works by domestic artists in
foreign museums, which proves the high level of Ukrainian graphic art.
Specifically, these are the largest museums of the book mark in the world: Danish,
Moscow and Belgian. The Danish Museum is the most complete in terms of
collections and collections, showcasing a large number of works by our artists,
who are still actively working in this genre. Attention is also paid to the influence of traditions of other countries on the
artistic images and handwriting of Ukrainian artists. In particular, in the exhibition
dedicated to the 70th anniversary of the proclamation of the Republic of China
(2019), it is noticeable how the theme affects the artistic handwriting and
compositional solution.
The iconic exhibition of the Ukrainian-Czech ex-libris "Tandem", which
took place in Kyiv in 2019, demonstrates no less. Ukrainian art tends to academic
foundations, while European chooses the path of technological experiments and
surreal plots.
The results of the study are based on the rich illustrative material that makes
up the album (Attending E). Its structure is arranged according to the sections of
the dissertation and is divided into parts with titles. It is worth noting the part that
divided the ex-libris by tec hnique. It features works by prominent graphic artists of
the young and older generations. This material allows you to visually assess the
difference between the technologies – the plasticity of the composite solution,
stroke and expressiveness and, of course, the color solution.
The results of the study made it possible to characterize the state of the
modern Ukrainian ex-libris and the vectors of its development. Prospects for the
promotion of graphic art in further exhibition events are outlined. It was found that
the Ukrainian book mark is not inferior to European miniatures in level and
methods of execution.
The symbolic and semantic principles of creating a book miniature are
revealed, which testifies to the decorative, constructive and formative means in the
process of creating graphic signs. Particular attention is paid to the moment of
giving the ex-libris of national features. Thanks to the analysis of the works of the
last 30 years, it is noticeable that over time the book mark has acquired more an d
more obvious national and cultural features, due to political and social changes in
the country, powerful promotion of Ukrainian culture and raising the spirit of the
nation. The conclusions of the dissertation research summarize the main results of
the study, in particular, it is noted that:
- Ukrainian ex-libris is an integral part of the concept of book graphics and is
a subject for scientific study, because it exists as a sign of personality, its property
and relevant for a particular era features;
- on the basis of the analysis of creativity of modern artists of a book mark
and their technological preferences the base of material which allows to estimate
potential of a book miniature and to make impression of a level of skill of domestic
masters is formed;
- it is investigated that exhibition activity for such genre as ex-libris - is the
main tool for popularization and integration into the European art space, which
also allows to form an adequate price for a quality Ukrainian art product;
- Numerous archives of the Ukrainian book mark were found in foreign
museums and private collections, which increases the value of the works and
speaks of their quality and originality.
The content of the dissertation research, the peculiarities of asking questions
for each section and subsection are determined, the forms for accessible
presentation of the material are revealed.