Короткий опис(реферат):
Працю присвячено сучасній скульптурі Китаю, становлення якої розглядається від стародавніх часів до новітніх мистецьких перетворень, крізь призму світового мистецького виміру початку ХХІ століття. У результаті дослідження простежено еволюцію китайської скульптури від давніх часів до сьогодні, ви-значено її ознаки й функції, основні етапи розвитку, зібрано і систематизовано фактографічні матеріали щодо становлення модерної скульптури у Китаї, її художніх особливостей та періодизації; визначено основні категорії типології китайської скульптури, що дало можливість заручитися певною структурованістю наукового пошуку при подальшому спостереженні та пізнанні цілісної картини китайської модерної скульптури; висвітлено трансформації у сучасній китайській скульптурі, зумовлені внутрішніми та загальносвітовими впливами; проаналізовано впливи на творчість скульпторів Китаю давньокитайских художніх традицій, що зумовили становлення національно ідентичної сучасної скульптури; обґрунтовано та уведено до наукового обігу феномени внутрішньої та зовнішньої спрямованостей китайської сучасної скульптури, проведено образ-но-стилістичний аналіз сучасних арт-об’єктів внутрішньо та зовнішньо спрямованих митців; систематизовано основні художні особливості та пластичні прийоми китайської постмодерної скульптури у контексті світової пластики.
Зібрано і систематизовано фактографічні матеріали щодо становлення модерної скульптури у Китаї, її художніх особливостей та періодизації. Вказано процеси, завдяки яким червона класика змінила художнє світосприйняття, сформувала монополію художнього стилю, відомого під назвою «мистецтво культурної революції» після Культурної революції (1966–1976). Доведено, що мистецтво культурної революції було повністю підвладним жорстокій політичній силі, візуалізувало її ідеологію, фактично, було інструментом пропаганди.
Висвітлено діяльність осередків становлення модернізму, ключових його постатей, досліджено тогочасні скульптурні виставки та зрушення у мис¬тецтві, ними спровоковані. Сформульовано особливості сюжетних, зміс¬тових, ідейних та художніх акцентів у доробку тогочасних скульпторів. Доведено, що у Китаї, у порівнянні з Європою, де цей процес завершився, набувши остаточних рис, ста-новлення сучасного мистецтва стало справжнім проривом у ХХ ст. та частково лишається таким і дотепер. З’ясовано, що вихідною точкою формування художніх ознак сучасної китайської скульптури останніх 30 років став 1978 рік. Обставини, походження, процеси становлення, що відбувалися у різні часи та на різних історичних етапах, сформували самобутню генеалогічну лінію історії мистецтва.
Проблематику багатьох трансформацій у сучасній китайській скульптурі, зумовлених внутрішніми та загальносвітовими впливами розкрито через дослідження сучасної та новітньої скульптури, окрема увага приділена скульптурі «революції форм». З точки зору художнього пошуку модерністичного стилю охарактеризовано витоки феномену «революції форми». Охарактеризовано творчі феномени становлення модерної скульптури.
Проаналізовано впливи на творчість скульпторів Китаю давньокитайських художніх традицій, що зумовили становлення національно ідентичної сучасної скульптури. Вказано механізми, завдяки яким традиційне мистецтво скульптури, хоча й зазнало тисячолітньої еволюції, але не спустошилося в ході історичного розвитку, а, навпаки, з кожним днем все біль¬ше відкриває світові власні мистецькі особливості, виключну унікальність мистецтв на¬родів Сходу. Зауважено, що хоча сучасна китайська скульптура за своєю формою загалом базується на західному мистецтві, вона останнім часом тяжіє до розкриття національно ідентичної скульптурної традиції, що має багатотисячилітню історію, попри те, що пластична мова та естетичні вимоги на сьогодні часто є новими. Наголошено на тому, що художнім образам та особливостям традиційної скульптури у китайському сучасному мистецтві приділяється велика увага. Як особлива форма втілення національного духу, традиційна китайська скульптура тяжіє до вираження ідеї через зображення, використовуючи зображення в якості платформи для прихованого сенсу. Досліджено мистецтво як суто китайське, так і доробок китайських емігрантів, що жили у західних країнах, який є невід’ємною частиною національно ідентичного китайського сучасного мистецтва. Наразі митці, що використовують «мову китайської культури», сформували сучасну національно ідентичну скульптуру та сприяють її становленню. Доведено, що хоча китайські митці з материкового Китаю, Сянгана, Аоменя, Тайваня та китайські спільноти за кордоном мають різний культурний бекграунд, походять із різних суспільств, навіть мають різне громадянство, різну ступінь впливу західної культури на їхню творчість, усі вони мають спільний культурний код, що походить з мови китайської культури. На прикладах творчості сучасних скульпторів доведено, що вони не лише не відкидають вікові надбання, а й переосмислюють їх, унаслідок чого китайська скульптура стала чітким проявом китайського стародавнього філософського мислення.
Вказано, що під феноменами внутрішньої та зовнішньої спрямованості мається на увазі знаходження всередині системи та поза нею. Через велику різницю у стилях, через значний рівень культурних відмінностей, ці два напрями були останнім часом визначені мистецьким колом як дві окремі течії, за принципом, подібним до розподілу на північну та південну школи у стародавньому Китаї. Проведено образно-стилістичний аналіз знакових сучасних об’єктів китайської пластики внутрішньо і зовнішньо спрямованих митців, унаслідок чого виявлено їхні основні спрямування. Проаналізовано найбільш значимі, направлені на розвиток скульптури художні особливості творів внутрішньо спрямованих скульпторів. Вказано, що за основу творчості зовнішньо спрямовані митці брали критику та сатиру, або ж реакцію на життєві особливості «хворого» суспільства, психологічні натяки та навіть естетичну концепцію сприйняття потворного як прекрасного. Унаслідок цього митці порушували делікатні для поліполітики питання, таким чином звертаючи на себе увагу всього світу, що, сукупно із новітніми впливами та трансформаціями у мистецтві, відходом від традицій та їхнім переосмисленням, дало змогу створити сучасне обличчя скульптури, сповнене притаманними лише їй художніми формами та сенсами.
Виявлено, що внаслідок перетворень у сучасній скульптурі Китаю виникли особливі умови становлення постмодерного мистецтва, зумовлені загальносвітовими мистецькими процесами та внутрішньою потребою китайського суспільства та мистецького середовища у новітніх зрушеннях. Означено основні впливи постмодернізму на тогочасну скульптуру, які мають провідне значення та можуть слугувати певною методологією у митецькій практиці. Узагальнено впливи на скульптуру постмодернізму, базовані на вимозі інтерактивного спільного розвитку, безперервності процесів становлення та трансформації, потребі у нових просторах для мистецького діалогу.
Теоретичні та практичні результати дослідження сприятимуть глибшому розумінню європейськими дослідниками пластичних особливостей сучасної китайської скульптури та основних причин і етапів перетворень у ній; можуть бути використані для дослідження скульптурних практик, у суміжних з мистецтвознавством дисциплінах, для створення навчальних програм зі скульптури, а також для розробки міжнаціональних культурних стратегій, що наразі потребують розширення наукових обріїв.
The work is devoted to contemporary sculpture of China, the formation of which is considered from ancient times to the latest artistic transformations, through the prism of the world's artistic dimension of the beginning of the XXI century. As a result of the study, the evolution of Chinese sculpture from ancient times to the present has been traced, its features and functions, the main stages of development have been deter-mined, factual materials on the formation of modern sculpture in China, its artistic peculiarities and periodization have been collected and systematized; the main catego-ries of the typology of Chinese sculpture were determined, which provided an op-portunity to acquire a certain structuring of scientific research with further observation and knowledge of the integral picture of Chinese modern sculpture; the transfor-mations in contemporary Chinese sculpture, due to internal and global influences, are covered; the influence on the creativity of Chinese sculptors of ancient Chinese artistic traditions has been analyzed, which led to the formation of a nationally identical modern sculpture; substantiated and put into the scientific circulation of the phenomena of the internal and external trends of Chinese contemporary sculpture, a figurative and stylistic analysis of contemporary art objects of interior and exterior artists was con-ducted; systematized the main artistic features and plastic techniques of Chinese postmodern sculpture in the context of world plastic art.
Collected and systematized factual materials on the formation of modern sculpture in China, its artistic features and periodization. The processes by which the red classics changed the artistic perception of the world created a monopoly of artistic style, known as the "art of the cultural revolution" after the Cultural Revolution (1966–1976). It is proved that the art of the cultural revolution was completely subject to the brutal political force, visualized its ideology, in fact, was an instrument of propaganda.
The activity of the centers of the formation of modernism, its key figures, the contemporary sculptural exhibitions and shifts in mysticism, provoked by them were researched. The features of plot, mix, ideological and artistic accents in the work of contemporary sculptors are formulated. It is proved that in China, compared to Europe, where this process was completed, having acquired the final features, the formation of modern art became a real breakthrough in the twentieth century and partly remains so until now. It was found out that the starting point of the formation of artistic features of modern Chinese sculpture of the last 30 years was 1978. Circumstances, derivations, processes of formation, which took place at different times and at different historical stages, formed a distinctive genealogical line of art history.
The problem of many transformations in contemporary Chinese sculpture, due to internal and global influences, is revealed through the study of avant-garde and mod-ern sculptures, with particular attention paid to the sculpture of the "revolution of forms". From the point of view of the artistic search of a modernist style, the origins of the phenomenon of the "revolution of the form" are described. The creative phe-nomena of the formation of modern sculptures are described.
The influence of Chinese sculptors on ancient Chinese artistic traditions has been analyzed, which have led to the formation of a nationally identical modern sculpture. The mechanisms by which the traditional art of sculpture, though undergone by the millennial evolution but not devastated in the course of historical development, is pointed out, and, on the contrary, increasingly opens the world its own artistic peculi-arities, the uniqueness of the arts of the Orientalists. It is noted that although contem-porary Chinese sculpture is generally based on western art, it has tended to reveal a nationally identical sculptural tradition that has many thousands of years of history, despite the fact that plastic language and aesthetic requirements are often quite new today.
It is emphasized that great attention is paid to artistic images and features of tra-ditional sculpture in Chinese contemporary art. As a special form of embodiment of the national spirit, traditional Chinese sculpture tends to express an idea through an image, using images as a platform for a hidden meaning. The art of purely Chinese as well as the achievements of Chinese emigrants living in Western countries, which is an integral part of the nationally identical Chinese contemporary art, is explored. Cur-rently, artists using the "language of Chinese culture" have formed a modern national identical sculpture and contribute to its formation. It has been shown that although Chinese artists from mainland China, Hong Kong, Macao, Taiwan and Chinese communities abroad have different cultural backgrounds, come from different societies, they even have different citizenships, different degrees of influence of Western culture on their creativity, they all have a common cultural code, which comes from the lan-guage of Chinese culture. On the examples of creativity of modern sculptors it is proved that they not only do not reject the age-old achievements, but also rethink them, because of which the Chinese sculpture became a clear manifestation of the Chinese ancient philosophical thinking.
It is indicated that under the phenomena of internal and external orientation it is meant finding inside and outside the system. Because of the great difference in styles, due to the significant level of cultural differences, these two areas were recently defined by the artistic circle as two distinct trends, similar to the distribution to northern and southern schools in ancient China. A figurative and stylistic analysis of iconic modern objects of Chinese plastics was carried out internally and externally directed artists, as a result of which their main directions were revealed. The most significant, aimed at the development of sculptures, artistic peculiarities of works of internally directed sculp-tors are analyzed. It is specified that the external art directors directed criticism and satire, or the reaction to the vital features of the "sick" society, psychological hints and even the aesthetic conception of perception of the ugly as beautiful. As a result, artists violated delicate policy issues, thus drawing the attention of the entire world, which, combined with the latest influences and transformations in art, the departure of tradi-tions and their rethinking, made it possible to create a contemporary face of the latest Chinese sculpture, full of artistic features unique to it forms and senses. It was found that due to the transformations in modern sculpture in China there were special conditions for the establishment of postmodern art, due to global artistic processes and the intrinsic need of Chinese society and the artistic environment in the latest developments. The main influences of postmodernism on contemporary sculp-tures that have a leading significance and can serve as a certain methodology in artistry practice are described. The influence on the sculpture of postmodernism is generalized, based on the requirement of interactive joint development, the continuity of the pro-cesses of formation and transformation, the need for new spaces for artistic dialogue.
The theoretical and practical results of the study will contribute to a deeper un-derstanding by European researchers of the plastic features of contemporary Chinese sculpture and the main causes and stages of transformation in it; can be used to study sculptural practices, in adjacent art studies disciplines, to create curricula for sculpture, as well as to develop interethnic cultural strategies that currently require the expansion of scientific horizons.