Репозитарій Національної академії образотворчого мистецтва та архітектури

Концептуальна каліграфія як феномен сучасного візуального мистецтва Китаю

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Стрижко, Наталія Володимирівна
dc.contributor.author Stryzhko, N.V.
dc.date.accessioned 2024-05-30T12:15:55Z
dc.date.available 2024-05-30T12:15:55Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Стрижко Н. В. Концептуальна каліграфія як феномен сучасного візуального мистецтва Китаю : дис. ... д-ра філос. : 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація» 02 Культура і мистецтво / Стрижко Наталія Володимирівна ; наук. кер. Селівачов Михайло Романович ; Нац. акад. образотвор. мистецтва і архітектури. Київ, 2024. 330 с. en_US
dc.identifier.uri http://195.20.96.242:5068/kvnaoma-xmlui/handle/123456789/626
dc.description.abstract Дисертація є першим комплексним дослідженням феномену концептуальної каліграфії як новаторського напряму в сучасному візуальному мистецтві Китаю. У роботі проаналізовано передумови виникнення, естетичні засади, художні особливості та культуротворчий потенціал концептуальної каліграфії в контексті трансформацій китайського мистецтва під впливом глобалізації та міжкультурного діалогу. У кваліфікаційній праці досліджено філософсько-естетичне підґрунтя класичної китайської каліграфії, її історичну еволюцію та вплив на формування сучасних мистецьких практик. Було продемонстровано, що традиційна каліграфія Китаю має складне багатошарове підґрунтя, сформоване під впливом даосизму, конфуціанства та буддизму. Висвітлено ключові чинники зародження сучасної каліграфії та простежено її плідну взаємодію із західним мистецтвом. Зібрано матеріали щодо двостороннього характеру взаємовпливів китайської каліграфії та західного модернізму протягом XX–XXI ст. Кваліфікаційна робота базується на комплексному застосуванні загальнонаукових та спеціальних мистецтвознавчих принципів і методів, таких як системний, міждисциплінарний, історико-генетичний. З мистецтвознавчих методів - формально-стилістичний та компаративний аналіз. Узагальнено досвід наукових розробок китайських і західних учених у галузі сучасного мистецтва каліграфії. У дисертації наголошено на міждисциплінарному характері дослідження концептуальної каліграфії Китаю. Це зумовлено тим, що для глибокого осягнення цього феномену недостатньо суто мистецтвознавчих методів, а необхідно залучати підходи та здобутки інших наукових дисциплін. Зокрема, у роботі використано філософські концепції, особливо з царини даосизму, конфуціанства та буддизму. Ці вчення заклали світоглядні засади класичної китайської каліграфії, які продовжують впливати і на сучасних митців. Також залучено культурологічні теорії, що дозволило розглянути концептуальну каліграфію як репрезентант китайської культурної ідентичності в умовах глобалізації. Міждисциплінарність дослідження реалізується через залучення широкої джерельної бази: від давніх філософських трактатів до сучасних мистецтвознавчих розвідок, від каталогів виставок до інтерв'ю з художниками. Таким чином, міждисциплінарний характер роботи є необхідною умовою для всебічного осягнення концептуальної каліграфії як складного синтетичного явища, що постало на перетині традицій і новацій, Сходу і Заходу, минулого і сучасності. Це дало змогу здійснити багатовимірний аналіз цього феномену та уникнути спрощень чи однобічності. Аналіз передумов виникнення та особливостей сучасної каліграфії Китаю є важливою складовою дослідження, оскільки дозволяє зрозуміти глибинні філософсько-естетичні основи цього мистецтва, простежити історичну динаміку його розвитку та виявити ключові чинники трансформації в умовах міжкультурної взаємодії. Зроблені висновки заклали теоретичний фундамент дослідження, дали необхідний контекст для розуміння специфіки та закономірностей еволюції сучасної китайської каліграфії як самобутнього мистецького явища. Досліджено глибокі філософсько-естетичні засади традиційної китайської каліграфії, сформовані під впливом даосизму, конфуціанства та буддизму. Простежено історичну еволюцію стилів каліграфії від династії Хань до кінця XX ст., показано постійний пошук нових форм і прийомів самовираження каліграфів. Проаналізовано концептуальне переосмислення базових елементів каліграфії (крапки, лінії) сучасними митцями. Виявлено ключові чинники зародження та розвитку сучасної каліграфії Китаю, зокрема вплив реформ, відкритості країни та взаємодії із західним модернізмом. Висвітлено плідний міжкультурний діалог китайської та західної естетики, що стимулює еволюцію сучасного мистецтва. В роботі було здійснено ґрунтовний аналіз сучасного стану естетики лінії та крапки в каліграфії та тушевому живописі Китаю, а також досліджено взаємовпливи та перспективи розвитку цих традиційних видів китайського мистецтва. Зокрема, виявлено ключову тенденцію збереження міцного зв'язку сучасного тушевого живопису з класичною спадщиною минулого. Показано, що провідні китайські митці активно звертаються до досвіду попередніх епох, переосмислюючи його в актуальному контексті. Це проявляється у використанні традиційних матеріалів, технік, сюжетів, композиційних принципів, водночас збагачених новаторськими експериментами та синтезом з іншими мистецькими напрямами. Проаналізовано характерну рису сучасної китайської образотворчості – глибоку інтеграцію тушевого живопису та каліграфії. Виявлено, що більшість художників органічно поєднують ці види мистецтва, використовуючи каліграфічні прийоми та принципи у створенні живописних композицій. Це засвідчує нерозривність зв'язку між живописом і каліграфією в китайській мистецькій традиції. Досліджено тенденцію активної взаємодії східної та західної естетики в сучасному тушевому мистецтві Китаю. Показано, як митці інтегрують досягнення європейського та американського модернізму й авангарду, водночас прагнучи зберегти національну самобутність своєї творчості. Цей синтез розширює виражальні можливості тушевого живопису, надає йому нової якості. Особливу увагу приділено аналізу історичного коріння тісного зв'язку між каліграфією і тушевим живописом у Китаї. Простежено їхні взаємовпливи та синтез на різних етапах розвитку, від самих витоків до сучасності. Підкреслено плідність поєднання цих видів мистецтва для творчих пошуків нинішніх китайських митців. Було ґрунтовно досліджено сучасний стан китайської каліграфії в контексті глобального мистецького простору та її взаємодію з різними видами візуального мистецтва. Проаналізовано процес інтеграції китайської каліграфії в міжнародний художній процес, зокрема зростання інтересу провідних світових музеїв, галерей і мистецтвознавців до творчості китайських каліграфів-новаторів. Відзначено експонування робіт сучасних китайських майстрів поряд із шедеврами західного авангарду, що свідчить про визнання каліграфії як самобутнього й актуального мистецького явища. Розглянуто феномен комерційного успіху китайської каліграфії на західних аукціонах та в приватних галереях, що демонструє високий попит на твори сучасних каліграфів на міжнародному арт-ринку. Досліджено різноманітні стратегії реакції китайських митців на виклики глобалізації: від синтезу традицій і новітніх технологій до повернення до духовних витоків мистецтва письма. Значну увагу приділено аналізу впливу глобалізаційних процесів на традиційну китайську каліграфію. Показано суперечливий характер цього впливу: з одного боку, відкриваються нові можливості для розвитку й популяризації каліграфії у світі, з іншого – виникає загроза втрати автентичності під тиском комерціалізації, діджиталізації та мультикультуралізму. Досліджено зусилля державних і громадських організацій Китаю, спрямовані на збереження самобутності національної каліграфічної традиції в умовах глобалізації. Особливу увагу зосереджено на феномені концептуальної каліграфії, яка постає як новаторська форма синтезу каліграфічного мистецтва з іншими видами сучасної візуальної культури (інсталяція, архітектура, дизайн, ленд-арт, перформанс, медіа-арт тощо). Проаналізовано посилення символізму та філософічності в роботах каліграфів-концептуалістів, зв'язок їхньої творчості з традиціями східної естетики та світогляду. Показано, як концептуальний підхід розширює межі й функції каліграфії, перетворює її на інструмент художньої рефлексії над актуальними проблемами сучасності. Продемонстровано, що, зберігаючи зв'язок із багатовіковою традицією, сучасна каліграфія водночас набуває нових форм, смислів і стратегій розвитку у відповідь на виклики часу. Отримані результати дослідження роблять вагомий внесок у розуміння шляхів еволюції традиційного мистецтва Сходу в контексті міжкультурного діалогу та глобальних трансформацій сучасності. Поглиблений підхід до каліграфії, що перетворює її на форму концептуального мистецтва, відображає ширші зміни у китайській культурі та ментальності. Віддалення від традиційних канонів і пошук нових методів художнього самовираження є проявами глобалізаційних процесів і культурної самоідентифікації Китаю у світовому контексті. Концептуальність і ментальність стають ключовими параметрами для розуміння сучасної китайської каліграфії, яка виходить за межі форми і техніки, інтегруючи психо-емоційний та когнітивний контекст. Нинішня каліграфія демонструє динамічний розвиток, дедалі більше відходячи від жорстких правил традиції та набуваючи рис концептуального мистецтва. Цей феномен нерозривно пов'язаний із ширшими змінами в китайській культурі та ментальності, що робить його цікавим предметом дослідження для мистецтвознавців. Практичне значення результатів дослідження феномену концептуальної каліграфії в сучасному візуальному мистецтві Китаю є багатоаспектним і стосується різних сфер застосування – від наукової до освітньої та культурно-мистецької. Передусім матеріали та висновки дослідження можуть бути використані для подальших наукових розвідок з історії та теорії сучасного мистецтва Китаю. Вони закладають підґрунтя для більш глибокого і всебічного вивчення концептуальної каліграфії як новаторського напряму, що синтезує традиції та новації. Результати роботи можуть стати відправною точкою для компаративних досліджень концептуальної каліграфії й інших течій сучасного мистецтва Китаю та світу, сприяти створенню комплексних праць про розвиток візуальних мистецтв в умовах глобалізації та міжкультурних взаємодій. Висновки дослідження становлять інтерес для мистецтвознавців, кураторів, арткритиків, які займаються вивченням, виставковою презентацією та інтерпретацією сучасного китайського мистецтва. Вони дають ключ до розуміння специфіки концептуальної каліграфії, її філософсько-естетичних засад, художніх особливостей, культурного контексту. Це може допомогти в атрибуції творів, створенні текстів для каталогів, буклетів, критичних статей. Отримані результати можуть бути корисними і для музейних працівників при створенні експозицій, присвячених сучасному мистецтву Китаю. Вони дають змогу краще зрозуміти місце концептуальної каліграфії в загальній панорамі актуальних мистецьких практик, її зв'язки з іншими видами візуального мистецтва. Матеріали дослідження доцільно використовувати в освітньому процесі – для розробки та викладання навчальних курсів з історії світового та китайського мистецтва XX–XXI ст., сучасних художніх практик Сходу, теорії та естетики постмодернізму тощо. Вони можуть бути корисними при створенні навчальнометодичних матеріалів, підручників, посібників з відповідної тематики. Включення результатів дослідження в освітні програми сприятиме формуванню у студентів більш повного й адекватного уявлення про розвиток сучасного мистецтва в глобальному контексті. Висновки й узагальнення, зроблені в дисертації, можуть стати підґрунтям для подальших міждисциплінарних студій китайського мистецтва. Зокрема, вони відкривають перспективи дослідження взаємодії східних і західних художніх традицій у добу постмодерну, ролі національно-культурної ідентичності в умовах глобалізації. Результати роботи також можуть сприяти поглибленню українсько-китайського культурного діалогу, обміну досвідом між мистецтвознавцями, кураторами, галеристами двох країн. Вони розширюють уявлення українських фахівців про сучасні трансформації китайського мистецтва, відкриваючи можливості для спільних дослідницьких та виставкових проєктів. Отже, матеріали дослідження мають широке коло можливого практичного застосування у сфері науки, освіти, музейної справи, міжкультурної комунікації. Вони сприяють глибшому розумінню концептуальної каліграфії як феномену, що втілює діалектику традицій і новацій у сучасному китайському мистецтві. Результати дослідження відкривають нові горизонти для міждисциплінарного вивчення актуальних мистецьких практик у глобалізованому світі. The dissertation is the first comprehensive study of the phenomenon of conceptual calligraphy as an innovative direction in contemporary Chinese visual art. The article analyzes the prerequisites for the emergence, aesthetic principles, artistic features and cultural potential of conceptual calligraphy in the context of transformations of Chinese art under the influence of globalization and intercultural dialogue. In the qualifying thesis, the philosophical and aesthetic basis of classical Chinese calligraphy, its historical evolution and influence on the formation of modern artistic practices are investigated. It has been demonstrated that the traditional calligraphy of China has a complex multi-layered foundation formed under the influence of Taoism, Confucianism and Buddhism. The key factors of the emergence of modern calligraphy are highlighted and its fruitful interaction with Western art is traced. Materials on the two-way nature of mutual influences between Chinese calligraphy and Western modernism during the 20th-21st centuries have been collected. Qualification work is based on the complex application of general scientific and special artistic principles and methods, such as systemic, interdisciplinary, historical-genetic. From the methods of art history - formal-stylistic and comparative analysis. The experience of scientific developments of Chinese and Western scientists in the field of modern art of calligraphy is summarized. The dissertation emphasizes the interdisciplinary nature of the study of Chinese conceptual calligraphy. This is due to the fact that for a deep understanding of this phenomenon, purely art methods are not enough, and it is necessary to involve the approaches and achievements of other scientific disciplines. In particular, the work uses philosophical concepts, especially from the field of Taoism, Confucianism and Buddhism. These teachings laid the worldview foundations of classical Chinese calligraphy, which continue to influence modern artists. Cultural theories were also involved, which allowed us to consider conceptual calligraphy as a representative of Chinese cultural identity in the context of globalization. The interdisciplinary nature of the research is realized through the involvement of a wide source base: from ancient philosophical treatises to modern art studies, from exhibition catalogs to interviews with artists. Thus, the interdisciplinary nature of the work is a necessary condition for a comprehensive understanding of conceptual calligraphy as a complex synthetic phenomenon that appeared at the intersection of traditions and innovations, East and West, past and present. This made it possible to carry out a multidimensional analysis of this phenomenon and avoid simplifications or one-sidedness. The analysis of the prerequisites for the emergence and features of modern Chinese calligraphy is an important component of the study, as it allows us to understand the deep philosophical and aesthetic foundations of this art, to trace the historical dynamics of its development and to identify the key factors of transformation in the conditions of intercultural interaction. The conclusions drawn laid the theoretical foundation of the research, provided the necessary context for understanding the specifics and patterns of evolution of modern Chinese calligraphy as an original artistic phenomenon. The deep philosophical and aesthetic foundations of traditional Chinese calligraphy, formed under the influence of Taoism, Confucianism and Buddhism, were studied. The historical evolution of calligraphy styles from the Han dynasty to the end of the 20th century is traced, and the constant search for new forms and methods of self-expression by calligraphers is shown. The conceptual reinterpretation of the basic elements of calligraphy (dots, lines) by modern artists is analyzed. Key factors in the birth and development of modern Chinese calligraphy have been identified, including the impact of reforms, the openness of the country, and interaction with Western modernism. The fruitful intercultural dialogue of Chinese and Western aesthetics, which stimulates the evolution of modern art, is highlighted. The work carried out a thorough analysis of the current state of line and dot aesthetics in Chinese calligraphy and ink painting, and also explored the mutual influences and development prospects of these traditional types of Chinese art. In particular, the key trend of maintaining a strong connection between modern ink painting and the classical heritage of the past was revealed. It is shown that leading Chinese artists actively refer to the experience of previous eras, reinterpreting it in the current context. This is manifested in the use of traditional materials, techniques, plots, compositional principles, at the same time enriched by innovative experiments and synthesis with other artistic directions. A characteristic feature of modern Chinese art is analyzed - the deep integration of ink painting and calligraphy. It was found that most artists organically combine these types of art, using calligraphic techniques and principles in their creations of pictorial compositions. This proves the inextricable connection between painting and calligraphy in the Chinese artistic tradition. The trend of active interaction of Eastern and Western aesthetics in modern ink art of China is studied. It shows how artists integrate the achievements of European and American modernism and the avant-garde, while striving to preserve the national identity of their work. This synthesis expands the expressive possibilities of ink painting, gives it a new quality. Special attention is paid to the analysis of the historical roots of the close connection between calligraphy and ink painting in China. Their mutual influences and synthesis at various stages of development, from the very origins to the present, are traced. The fruitfulness of the combination of these types of art for the creative pursuits of current Chinese artists is emphasized. The current state of Chinese calligraphy in the context of the global art space and its interaction with various types of visual art was thoroughly explored. The process of integration of Chinese calligraphy into the international artistic process is analyzed, in particular the growing interest of the world's leading museums, galleries and art critics in the works of innovative Chinese calligraphers. The exhibition of the works of modern Chinese masters alongside the masterpieces of the Western avant-garde was noted, which testifies to the recognition of calligraphy as an original and relevant artistic phenomenon. The phenomenon of commercial success of Chinese calligraphy at Western auctions and in private galleries is considered, which demonstrates the high demand for the works of modern calligraphers on the international art market. Various strategies of response of Chinese artists to the challenges of globalization have been studied: from the synthesis of traditions and the latest technologies to a return to the spiritual origins of the art of writing. Considerable attention is paid to the analysis of the impact of globalization processes on traditional Chinese calligraphy. The contradictory character of this influence is shown: on the one hand, new opportunities are opening up for the development and popularization of calligraphy in the world, on the other hand, there is a threat of loss of authenticity under the pressure of commercialization, digitalization, and multiculturalism. The efforts of state and public organizations of China aimed at preserving the identity of the national calligraphic tradition in the conditions of globalization are studied. Special attention is focused on the phenomenon of conceptual calligraphy, which appears as an innovative form of synthesis of calligraphic art with other types of modern visual culture (installation, architecture, design, land art, performance, media art, etc.). The strengthening of symbolism and philosophizing in the works of conceptualist calligraphers, the connection of their creativity with the traditions of Eastern aesthetics and worldview are analyzed. It is shown how the conceptual approach expands the boundaries and functions of calligraphy, turns it into a tool of artistic reflection on the current problems of our time. It has been demonstrated that, while maintaining a connection with centuries-old tradition, modern calligraphy at the same time acquires new forms, meanings and development strategies in response to the challenges of time. The obtained results of the study make a significant contribution to the understanding of the ways of evolution of the traditional art of the East in the context of intercultural dialogue and global transformations of modernity. The in-depth approach to calligraphy, turning it into a form of conceptual art, reflects wider changes in Chinese culture and mentality. The departure from traditional canons and the search for new methods of artistic expression are manifestations of globalization processes and China's cultural self-identification in the world context. Conceptuality and mentality become key parameters for understanding modern Chinese calligraphy, which goes beyond form and technique, integrating psycho-emotional and cognitive context. Current calligraphy shows a dynamic development, increasingly departing from the strict rules of tradition and acquiring features of conceptual art. This phenomenon is inextricablylinked to wider changes in Chinese culture and mentality, making it an interesting subject of study for art historians. The practical significance of the results of the study of the phenomenon of conceptual calligraphy in the modern visual art of China is multifaceted and concerns various fields of application - from scientific to educational and cultural and artistic. First of all, the materials and conclusions of the study can be used for further scientific research on the history and theory of modern Chinese art. They lay the groundwork for a deeper and comprehensive study of conceptual calligraphy as an innovative direction that synthesizes traditions and innovations. The results of the work can become a starting point for comparative studies of conceptual calligraphy and other currents of modern art in China and the world, contribute to the creation of complex works on the development of visual arts in the conditions of globalization and intercultural interactions. The research findings are of interest to art historians, curators, art critics who are engaged in the study, exhibition presentation and interpretation of modern Chinese art. They provide the key to understanding the specifics of konceptual calligraphy, its philosophical and aesthetic foundations, artistic features, cultural context. It can help in attribution of works, creation of texts for catalogs, booklets, critical articles. The obtained results can be useful for museum workers when creating exhibitions dedicated to modern Chinese art. They make it possible to better understand the place of conceptual calligraphy in the general panorama of current artistic practices, its connections with other types of visual art. It is advisable to use the research materials in the educational process - for the development and teaching of educational courses on the history of world and Chinese art of the XX-XXI centuries, modern artistic practices of the East, theory and aesthetics of postmodernism, etc. They can be useful in creating educational and methodical materials, textbooks, manuals on the relevant subject. The inclusion of research results in educational programs will contribute to the formation of a more complete and adequate idea of the development of modern art in a global context among students. The conclusions and generalizations made in the dissertation can become the basis for further interdisciplinary studies of Chinese art. In particular, they open perspectives for the study of the interaction of Eastern and Western artistic traditions in the postmodern age, the role of national and cultural identity in the conditions of globalization. The results of the work can also contribute to the deepening of the Ukrainian-Chinese cultural dialogue, the exchange of experience between art critics, curators, and gallerists of the two countries. They expand the understanding of Ukrainian specialists about modern transformations of Chinese art, opening opportunities for joint research and exhibition projects. Therefore, the research materials have a wide range of possible practical applications in the field of science, education, museum work, and intercultural communication. They contribute to a deeper understanding of conceptual calligraphy as a phenomenon that embodies the dialectic of tradition and innovation in contemporary Chinese art. The results of the study open new horizons for the interdisciplinary study of current artistic practices in the globalized world. en_US
dc.subject сучасне мистецтво en_US
dc.subject концептуальне мистецтво en_US
dc.subject каліграфія en_US
dc.subject символізм en_US
dc.subject стилістичні тенденції en_US
dc.subject синологія en_US
dc.subject китайське мистецтво en_US
dc.subject китайський живопис en_US
dc.subject традиція en_US
dc.subject цифрове мистецтво en_US
dc.subject цифрові технології en_US
dc.subject мистецький простір en_US
dc.subject арт-стратегії en_US
dc.subject лендарт en_US
dc.subject дизайн en_US
dc.subject Contemporary art en_US
dc.subject conceptual art en_US
dc.subject calligraphy en_US
dc.subject symbolism en_US
dc.subject stylistic trends en_US
dc.subject sinology en_US
dc.subject Chinese art en_US
dc.subject Chinese painting en_US
dc.subject tradition en_US
dc.subject digital art en_US
dc.subject digital technologies en_US
dc.subject art space en_US
dc.subject art strategies en_US
dc.subject land ar en_US
dc.subject design en_US
dc.title Концептуальна каліграфія як феномен сучасного візуального мистецтва Китаю en_US
dc.title.alternative Conceptual calligraphy as a phenomenon of modern Chinese visual art en_US
dc.type Thesis en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу