Abstract:
Реставрація:
1) Ікона «Архангел Михаїл зі святими», автор невідомий, Україна, ХІХ ст., дерево, олія, 45х38.8х2.8см.; приватна збірка А.О. Брема. Вх. № НАОМА 3191.
Деревину оброблено від жука точильника, відновлено цілісність основи та доповнено втрати деревини, відновлено зв'язок між основою, ґрунтом та фарбовим шарами. Видалено поверхневі забруднення. Проведено потоншення лаку. В місцях втрат живопису підведено реставраційний ґрунт з подальшим тонуванням, після чого вкрито захисним шаром лаку.
2) «Портрет жінки», Проценко Степан Андрійович (1884-1954), Україна, 1925 р., полотно на підрамнику,72.5х53см.; Комунальний заклад "Краєзнавчий музей Долинської міської ради". Вх. № НАОМА 3446.
Основу та живопис укріплено, зведено прориви, відновлено зв'язок між основою, ґрунтом та фарбовим шарами. Видалено поверхневі забруднення. В місцях втрат живопису підведено реставраційний ґрунт з подальшим тонуванням, після чого вкрито захисним шаром лаку.
Restoration:
1) Icon "Archangel Michael with ", Ukraine, 19th century, oil on wood, 45х38.8х2.8cm.; Bram's private collection, National Academy of Fine Arts and Architecture inv. No 3191.
The wood was treated from the grinder beetle, the integrity of the base was restored and the loss of wood was supplemented, the connection between the base, the soil and the paint layers was restored. Removed surface contamination. Varnish cleaning was carried out. In places where the painting has been lost, restoration soil is applied with further toning, after which it is covered with a protective layer of varnish.
2) Painting "Portrait of a Woman", Protsenko Stepan Andriyovych (1884-1954), Ukraine, 1925, canvas on a stretcher, 72.5x53 cm; Communal institution "Museum of Local History of Dolyna City Council",National Academy of Fine Arts and Architecture inv. No 3446
The base and painting were reinforced, the gaps were made, and the connection between the base, soil and paint layers was restored. Removed surface contamination. In the places where the painting was lost, a restoration soil was applied with further toning, after which it was covered with a protective layer of varnish.