Аннотации:
Мета дослідження – проаналізувати можливості українських артрезиденцій та арткластерів у
процесі культурного перетворення окремих місцевостей за допомогою мистецьких практик художників. Методи
дослідження. У дослідженні застосовано термінологічний, системний, історико-хронологічний, компаративний,
крос-культурний, типологічний методи наукових досліджень. Результати дослідження.Акцентовано, що артрезиденції виникли на заході в 1960-х рр. у системі артменеджменту як організаційні інструменти підтримки митців, спрямовані на вирішення актуальних питань взаємодії мистецтва і соціуму. З набуттям незалежності Україна
актуалізувала досвід проведення артрезиденцій, який був розширений новими форматами. З'ясовано, що формат
артрезиденцій в Україні сприяє взаємодії митців із соціально-культурним середовищем, заохочує їхнє залучення
до суспільних змін. Артрезиденції стають імпульсом для формування локального культурного життя, впливаючи
на соціальне середовище й ініціюючи зміни. Завдяки взаємодії художників з локальною місцевістю розвиваються
не лише культурна й творча сфери, але й економічна. Аналізується формат арткластерів, як нових форм реалізації
культурного потенціалу, що виникають з ініціативи активних городян та впливають на розвиток внутрішнього
культурного потенціалу міста. Висновки.Зроблено висновки про властивий українським артрезиденціям рух до
популяризації історичного і культурно-мистецького потенціалу регіонів, областей та країни загалом, що пов’язано
з необхідністю формувати національну ідентичність, виборювати свою свободу у контексті російського вторгнення 2014 р. та російсько-української війни.
The purpose of the research is to analyze the possibilities of Ukrainian art residences and art clusters
in the process of individual localities cultural transformation with the help of artistic practices of artists. The research
methods. Terminological, systematic, historical-chronological, comparative, cross-cultural, typological methods of
scientific research are used in this research. The research results. It is emphasized that art residencies arose in the West
in the 1960s in the system of art management as organizational tools for supporting artists, aimed at solving urgent issues
of the interaction of art and society. With the acquisition of independence, Ukraine updated the experience of holding art
residencies, which were expanded with new formats. It was found that the format of art residencies in Ukraine promotes
the interaction of artists with the social and cultural environment, encouraging their involvement into social changes.
Art residencies are becoming an impulse for the formation of local cultural life, influencing the social environment
and initiating changes. Thanks to the interaction of artists with the local area, not only cultural and creative spheres
are developing, but also economic ones. The format of art clusters is analyzed as new forms of realization of cultural
potential arising from the initiative of active citizens and affecting the development of the city's internal cultural potential.
The conclusions. Conclusions are made about the movement of the art residences towards the popularization of the
historical and cultural-artistic potential of the regions and the country as a whole, which is connected with the need to form
a national identity, to choose own freedom in the context of the Russian invasion of 2014 and the Russian-Ukrainian war.