Аннотации:
Метою цієї статті є аналіз історичних відомостей та даних щодо первинного й нинішнього
стану ліпного декору й стінописів інтер’єрів Мистецького центру «Шоколадного будинку» (філії Національного музею «Київська картинна галерея»). Також важливо з’ясувати час проведення й характер попередніх
реставраційних робіт і зафіксувати процес реставрації, що виконується на сьогодні; визначити вплив результатів історичних досліджень і якість та методологію консервації й реставрації внутрішнього декору особняка.
Методи дослідження. В основу методики дослідження покладено історіографічний метод (систематизація опублікованих даних); історико-архівний (вивчення архівних джерел – описових та ілюстративних,
опитування очевидців); розглянуто безпосередні польові передреставраційні дослідження, які супроводжу-валися фотофіксацією, також здійснено порівняльний аналіз сучасного стану інтер’єрів з їхніми описами та
зображеннями на фотознімках.
Результати. Проведені дослідження дають краще розуміння методології нинішніх реставраційних робіт
і вказівок для реконструкції окремих елементів кольору й малюнка орнаментів інтер’єрів збережених залів
особняка, що дозволяє виконувати їх відтворення в максимально наближеному до первинного вигляді.
Опрацьовані результати дозволяють розкрити інформацію про зміни первинного вигляду внутрішнього
декору «Шоколадного будинку» з часів будівництва, що є важливим як для істориків, так і для реставраторів.
Висновки.Аналіз усіх зібраних матеріалів та порівняння їх із даними безпосереднього дослідження реставраційних втручань різних періодів дали можливість упевнено підтвердити наявність первинного настінного живопису в деяких ділянках інтер’єрів. Реставраційна реконструкція декору (і та, що проводилася рані-ше, і та, що її виконують нині) спрямована на відтворення первинного вигляду й орієнтується на збереження
фрагментів орнаменту оригінального настінного живопису. Фарбовий шар на гіпсовій ліпнині не має чіткої
збереженості, але відтворення кольору донині відбувається або за аналізом збережених відкритих частинок,
або шляхом вивчення орнаментики за історичними фотографіями. Задля уточнення питань автентичності
залишків поліхромії необхідне більш ретельне дослідження стратиграфії та фарбових матеріалів живописного декору.
The purpose of this articleis to analyze historical information and data regarding the original and current
state of the stucco decor and wall paintings of the interiors of the Chocolate House Art Center (a branch of the Kyiv
Art Gallery National Museum). It is also important to find out the time and nature of previous restoration works and to
record the restoration process currently being carried out; determine the influence of the results of historical research
on the quality and methodology of conservation and restoration of the interior decoration of the mansion. Research
methods.The basis of the research methodology is the historiographical method (systematization of published data);
historical and archival (study of archival sources – descriptive and illustrative, interviews of eyewitnesses); direct field
pre-restoration studies were considered, which were accompanied by photo fixation, and a comparative analysis of the
modern state of the interiors with their images in photographs and descriptions was carried out. The results.The results
of the research provide a better understanding of the methodology of current restoration works and instructions for the
reconstruction of individual elements of color and pattern of the ornaments of the interiors of the preserved halls of the
mansion, which allows for their reproduction as close as possible to the original form.
The result of our research allows us to reveal information about changes in the initial appearance of the interior
decoration of the "Chocolate House" since the time of construction, which is important for both historians and
restorers. Conclusions. The analysis of all the collected materials and their comparison with the data of the direct
research of restoration interventions of different periods made it possible to confidently confirm the presence of
primary wall painting in some areas of the interiors. The restoration reconstruction of the decor (both that which was
carried out earlier and that which is being carried out now) is aimed at reproducing the original appearance and is
oriented towards the preservation of the fragments of the ornament of the original wall painting. The paint layer on
the plaster stucco is not clearly preserved, but the reproduction of the color to this day takes place either by analyzing
the preserved exposed particles, or by studying the ornamentation from historical photographs. In order to clarify
the authenticity of the remains of polychromy, a more thorough study of the stratigraphy and paint materials of the
pictorial decoration is necessary.