Abstract:
Метою даної статтіє дослідження та атрибуція ікони «Двоє святих» з фондів кафедри техні-ки та реставрації творів мистецтва (КТРТМ) Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури.
Методи дослідження. В основу дослідження покладено методи художньо-стилістичного і порівняльного
аналізів творів мистецтва. Атрибуція ікони здійснювалася на підставі даних іконографічного, стилістичного,
мікрохімічного та історіографічного досліджень. Результати. Дослідження дало змогу встановити похо-дження, використані матеріали, іконографічний тип та орієнтовний час створення ікони, а також описати
аналіз, композиційні та стильові особливості твору. На основі аналізу наукових робіт українських науковців
В. Дротенко, І. Ковальчука, Д. Степовика та зарубіжних дослідників – Р. Руссєвої (R. Rousseva), А. Філі-па (Aleš Filip), Я. та Я. Осолсобє (Jana Osolsobě, Jan Osolsobě), А. Кжижової (Alena Křížová), А. Делікарі
(Angeliki Delikari), С. Барлієвої (Slavia Barlieva), В. Топенчарова, І. Божилова, Н. Тулешкова, Л. Прашкова
вдалося визначити, що перед нами Святі Кирило та Мефодій – творці глаголиці та натхненники християн-ської віри в Європі. Такий іконографічний сюжет поширився в Україні з ХVІІІ ст., й відтворювався іконопис-цями з огляду на ікони та скульптури, створені в Європі, зокрема в Болгарії, Чехії тощо. Висновки. У резуль-таті дослідження ми дійшли висновку, що ікона «Двоє святих» найвірогідніше написана невідомим автором
чеського чи українського походження у середині або, найпізніше, наприкінці XIX століття, і є довільною
копією скульптури «Святі Кирило та Мефодій» Е. Макса, що знаходиться в Костелі Божої Матері перед
Тином (Чехія) або ж з її копії. Ікона має художню, релігійну та історичну цінність, адже є доказом зв’язку між
європейською (болгарською, чеською) та українською культурами. Атрибуція таких творів дає науковцям
змогу глибше усвідомити перебіг історії мистецтва України в контексті світового розвитку іконопису.
The purpose of this articleis the research and attribution of the icon «Two Saints» from the funds of
the Department of Technique and Restoration of works of art of the National Academy of Fine Arts and Architecture.
Research methods. The research is based on the methods of artistic, stylistic and comparative analysis of works
of art. The attribution of the icon was carried out on the basis of iconographic, stylistic, microchemical and
historiographic research. The results. The research made it possible to establish the origin, materials of execution,
iconographic type and approximate time of creation of the icon, as well as to analyze the compositional and stylistic
features of the work. Based on the analysis of the scientific works of V. Drotenko, I. Kovalchuk, D. Stepovyk and
foreign researchers – R. Russeva, A. Philip, Ya. and Ya. Osolsobie, A. Kzhizhova, S. Barlieva, V. Topencharova,
I. Bozhilova, N. Tuleshkova, L. Prashkova it was possible to determine the depicted are Saints Cyril and Methodius –
the creators of the Glagolitic script and the inspirers of the Christian faith in Europe. This iconographic plot has
been spreading in Ukraine since the 18th century, and is reproduced in churches or by folk craftsmen based on the
icons and sculptures created in Europe, in particular in Bulgaria, the Czech Republic, etc. Conclusions.As a result
of the research, it was attributed to the icon "Two Saints" and to claim that the most likely icon was painted by an
unknown author of Ukrainian or Czech origin in the middle or, at the latest, at the end of the 19th century, as a free
copy from the sculpture "Saints Cyril and Methodius" by Emanuel Max, which is in Church of the Mother of God in
front of Tyn or from its pictorial copy. The icon has artistic, religious and historical value, because it is proof of the
connection between European (Bulgarian, Czech) and Ukrainian culture and art. The attribution of such works gives
scholars the opportunity to gain a deeper understanding of the course of Ukrainian art history in the context of the
development of icon painting in world art.