Репозитарій Національної академії образотворчого мистецтва та архітектури

Атрибуція ікони «Двоє святих» з фондів кафедри техніки та реставрації творів мистецтва

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Тимченко, Тетяна
dc.contributor.author Романенко, Надія
dc.contributor.author Tymchenko, Tetiana
dc.contributor.author Romanenko, Nadia
dc.date.accessioned 2024-07-09T11:38:53Z
dc.date.available 2024-07-09T11:38:53Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.citation Тимченко Т., Романенко Н. Атрибуція ікони «Двоє святих» з фондів кафедри техніки та реставрації творів мистецтва / Тетяна Тимченко, Надія Романенко // Вісник НАОМА. Київ : Гельветика, 2024. Вип. 1. С. 74–81. en_US
dc.identifier.uri http://195.20.96.242:5068/kvnaoma-xmlui/handle/123456789/673
dc.description.abstract Метою даної статтіє дослідження та атрибуція ікони «Двоє святих» з фондів кафедри техні-ки та реставрації творів мистецтва (КТРТМ) Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури. Методи дослідження. В основу дослідження покладено методи художньо-стилістичного і порівняльного аналізів творів мистецтва. Атрибуція ікони здійснювалася на підставі даних іконографічного, стилістичного, мікрохімічного та історіографічного досліджень. Результати. Дослідження дало змогу встановити похо-дження, використані матеріали, іконографічний тип та орієнтовний час створення ікони, а також описати аналіз, композиційні та стильові особливості твору. На основі аналізу наукових робіт українських науковців В. Дротенко, І. Ковальчука, Д. Степовика та зарубіжних дослідників – Р. Руссєвої (R. Rousseva), А. Філі-па (Aleš Filip), Я. та Я. Осолсобє (Jana Osolsobě, Jan Osolsobě), А. Кжижової (Alena Křížová), А. Делікарі (Angeliki Delikari), С. Барлієвої (Slavia Barlieva), В. Топенчарова, І. Божилова, Н. Тулешкова, Л. Прашкова вдалося визначити, що перед нами Святі Кирило та Мефодій – творці глаголиці та натхненники християн-ської віри в Європі. Такий іконографічний сюжет поширився в Україні з ХVІІІ ст., й відтворювався іконопис-цями з огляду на ікони та скульптури, створені в Європі, зокрема в Болгарії, Чехії тощо. Висновки. У резуль-таті дослідження ми дійшли висновку, що ікона «Двоє святих» найвірогідніше написана невідомим автором чеського чи українського походження у середині або, найпізніше, наприкінці XIX століття, і є довільною копією скульптури «Святі Кирило та Мефодій» Е. Макса, що знаходиться в Костелі Божої Матері перед Тином (Чехія) або ж з її копії. Ікона має художню, релігійну та історичну цінність, адже є доказом зв’язку між європейською (болгарською, чеською) та українською культурами. Атрибуція таких творів дає науковцям змогу глибше усвідомити перебіг історії мистецтва України в контексті світового розвитку іконопису. The purpose of this articleis the research and attribution of the icon «Two Saints» from the funds of the Department of Technique and Restoration of works of art of the National Academy of Fine Arts and Architecture. Research methods. The research is based on the methods of artistic, stylistic and comparative analysis of works of art. The attribution of the icon was carried out on the basis of iconographic, stylistic, microchemical and historiographic research. The results. The research made it possible to establish the origin, materials of execution, iconographic type and approximate time of creation of the icon, as well as to analyze the compositional and stylistic features of the work. Based on the analysis of the scientific works of V. Drotenko, I. Kovalchuk, D. Stepovyk and foreign researchers – R. Russeva, A. Philip, Ya. and Ya. Osolsobie, A. Kzhizhova, S. Barlieva, V. Topencharova, I. Bozhilova, N. Tuleshkova, L. Prashkova it was possible to determine the depicted are Saints Cyril and Methodius – the creators of the Glagolitic script and the inspirers of the Christian faith in Europe. This iconographic plot has been spreading in Ukraine since the 18th century, and is reproduced in churches or by folk craftsmen based on the icons and sculptures created in Europe, in particular in Bulgaria, the Czech Republic, etc. Conclusions.As a result of the research, it was attributed to the icon "Two Saints" and to claim that the most likely icon was painted by an unknown author of Ukrainian or Czech origin in the middle or, at the latest, at the end of the 19th century, as a free copy from the sculpture "Saints Cyril and Methodius" by Emanuel Max, which is in Church of the Mother of God in front of Tyn or from its pictorial copy. The icon has artistic, religious and historical value, because it is proof of the connection between European (Bulgarian, Czech) and Ukrainian culture and art. The attribution of such works gives scholars the opportunity to gain a deeper understanding of the course of Ukrainian art history in the context of the development of icon painting in world art. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject атрибуція en_US
dc.subject ікона en_US
dc.subject Св. Кирило та Мефодій en_US
dc.subject реставрація en_US
dc.subject іконографія en_US
dc.subject attribution en_US
dc.subject icon en_US
dc.subject St. Cyril and Methodius en_US
dc.subject restoration en_US
dc.subject iconography en_US
dc.title Атрибуція ікони «Двоє святих» з фондів кафедри техніки та реставрації творів мистецтва en_US
dc.title.alternative Attribution of the «Two saints» icon from National academia of fine arts and architecture funds en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу