Репозитарій Національної академії образотворчого мистецтва та архітектури

Особливості приватного колекціонування творів мистецтва в Україні 1990–2000- х років

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Андрес, Ганна Олександрівна
dc.contributor.author Луцька, Марія
dc.contributor.author Аndres, Hanna
dc.contributor.author Lutska, Mariia
dc.date.accessioned 2022-02-08T13:07:28Z
dc.date.available 2022-02-08T13:07:28Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Андрес Г. Особливості приватного колекціонування творів мистецтва в Україні 1990–2000- х років / Ганна Андрес, Марія Луцька // Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. - Київ, 2020. - Вип. 29. - С. 66-71. en_US
dc.identifier.uri http://195.20.96.242:5068/kvnaoma-xmlui/handle/123456789/71
dc.description.abstract У статті досліджуються особливості приватного колекціонування творів мистецтва у першому десятилітті незалежної України (1990–2000). Досліджені особливості формування приватних та корпоративних зібрань творів образотворчого мистецтва в Україні у зазначений період. The article analyzes private art collecting in 1990s–2000s in Ukraine. It is important to mention that collecting works of art in Ukraine of the time indicated in the article does not have comprehensive coverage. The complexity of the study of this issue is also due to the closeness and limitation of access to private collections. The collapse of the USSR, the transition from a totalitarian regime to democracy and the establishment of a market economy in Ukraine contributed to the formation and creation of private collections of artistic works. At this time, three main branches of non-state collecting begin to form: private collections, corporate collections of institutions (banks, insurance companies) and foundations. In the early 1990s the practice of collecting works by banks came to Ukraine from the West. Ukrincombank, Southern Bank, Gradobank, etc. were involved in that work. The interest of private individuals in forming their own collections also begins with Ukraine’s acquisition of Independence, but gains momentum in the early 2000s. The art collections were represented by E. Dymshyts, L. Bereznitsky, A. Adamovsky, I. Voronov, V. Pinchuk and others. One of the most important collections began to be initiated by Boris and Tatiana Hrynyov family of in 1996. Their idea of the collection arose from the concept of Kharkiv artists. In the circle of their interests — the art of Soviet nonconformists and Ukrainian contemporary art. Foundations of art appeared in Ukraine after the proclamation of Independence in 1991. These are non-governmental and non-profit organizations, established by private or corporate entities. Important foundations in Ukraine, that have their own collections of art, are Soviart, Alexander Feldman Foundation, Stedley Art Foundation etc. The collections of the 1990s and 2000s are very important for the history of Ukrainian art and collecting. The collectors of this period have played a key role in preserving the artistic heritage of Independent Ukraine. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject приватна колекція en_US
dc.subject фундація en_US
dc.subject фонд en_US
dc.subject банківське зібрання en_US
dc.subject корпоративні колекції en_US
dc.subject галерея en_US
dc.subject бенефіціари en_US
dc.subject private collection en_US
dc.subject foundation en_US
dc.subject fund en_US
dc.subject bank collection en_US
dc.subject corporate collections en_US
dc.subject gallery en_US
dc.subject beneficiary en_US
dc.title Особливості приватного колекціонування творів мистецтва в Україні 1990–2000- х років en_US
dc.title.alternative Features of private art collecting in Ukraine in 1990s–2000s en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу