Abstract:
Мета кваліфікаційної бакалаврської роботи полягає у дослідженні життя
і творчості художниці-шістдесятниці та модельєрки Любові Михайлівни
Панченко, аналізі національних традицій та художніх новацій у її мистецькому
доробку.
Вступ містить актуальність теми, мету, завдання, об’єкт та предмет
дослідження, використані методи, хронологічні межі, наукову новизну та
практичне значення отриманих результатів.
Перший розділ «Історіографія, джерельна база та методологія
дослідження» висвітлює роботи істориків та дослідників, які працювали у
напрямку вивчення життя і творчості Любові Панченко, руху шістдесятників,
їх ідеології та світогляду, а також вужчих тем, дотичних до дослідження.
Розділ звертає увагу на недостатню дослідженість теми, необхідність її
подальшого вивчення. В кінці першого розділу зазначені методи, які були
задіяні під час написання бакалаврської роботи.
Другий розділ «Рух шістдесятників. Від війни до війни: життєвий шлях
Любові Панченко» складається з двох підрозділів. В підрозділі 2.1 проведений
історичний огляд національно-визвольного руху творчої молоді 1960-х років,
до якого належала Любов Панченко, їх ідей та цінностей. В підрозділі 2.2
здійснено огляд життєвого та творчого шляху художниці та модельєрки.
Встановлено, що послаблення натиску радянської тоталітарної системи під час
хрущовської відлиги дало поштовх творчій інтелігенції до відродження
національної свідомості, популяризації та збереженні традицій і рідної мови.
Любов Михайлівна Панченко була однією з тих, хто підіймав українську
культуру в часи утиску нищівного режиму.
3
Третій розділ «Національні традиції та художні новації в творчості
Любові Панченко» містить три підрозділи в яких відповідно проаналізовано
графічні та живописні твори, декоративні розписи і колажі, текстильне
мистецтво і дизайни одягу мисткині. У підрозділах було досліджено пошуки
Любов’ю Панченко її декоративної мови, засобів виразності, через сумлінну
роботу у різних видах мистецтва, застосовуючи різні техніки та прийоми,
матеріали. Виконаний аналіз звернення художницею у своїй творчості до
українських традицій, їх переосмислення в осучаснених формах. В ході роботи
було визначено та охарактеризовано особливості творчості художниці, які
полягають у її мистецькій багатогранності, захопленні національними
мотивами, м’якими, заокругленими лініями та яскравими чистими барвами.
У висновку, наведений підсумок дослідження, викладений згідно
поставлених задач.
Наукова новизна отриманих результатів полягає у тому, що вперше:
– здійснено комплексний аналіз робіт Любові Михайлівни Панченко
в усіх видах мистецтва, в яких працювала мисткиня;
– охарактеризовано риси творчої манери художниці, її особливої
декоративної мови, яка базується на інтерпретації традиційних
народних мотивів через призму власних художніх і дизайнерських
пошуків;
– запропоновано поділ декоративних творів художниці на
хронологічні етапи за стилістичними змінами у її роботах;
– встановлено чітку хронологію подій у житті художниці з початку
повномасштабної війни в Україні, що дозволяє поповнити її
біографію вагомими фактами.
Уточнено:
– відомості про приблизні роки навчання художниці у закладах
середньої та вищої освіти, що дозволяє детальніше дослідити
життєвий шлях та розвиток творчості мисткині;
Набуло подальшого розвитку:
4
– дослідження мистецтва шістдесятників та українського
образотворчого мистецтва і моди др. пол. ХХ ст.
Практичне значення одержаних результатів полягає в можливому
використанні матеріалів кваліфікаційної бакалаврської роботи для подальших
досліджень життя і творчості Любові Панченко, мистецтва шістдесятників, а
також при складанні навчальних програм з історії українського мистецтва ХХ
ст., історії моди, проведенні семінарів і конференцій. Результати дослідження
можуть бути корисними для загального ознайомлення з темою.
Кваліфікаційна робота написана самостійно та не містить плагіату.
Структура роботи: кваліфікаційна бакалаврська робота складається з
основного тексту: вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних
джерел (34) і двох додатків. Додаток А включає список ілюстрацій та
ілюстрації (125). Додаток Б представляє собою інтерв’ю з Оленою
Олександрівною Лодзинською. Загальний обсяг кваліфікаційної роботи – 227
сторінок, з них основного тексту – 66 сторінок.
The aim of the qualification bachelor's work is to explore the life and art of
the sixties artist and designer Liubov Panchenko, analyze national traditions and
artistic innovations in her artistic heritage.
The introduction contains the relevance of the topic, the purpose, objectives,
object and subject of the research, methods used, chronological boundaries,
scientific novelty, and practical significance of the obtained results.
The first chapter "Historiography, source base and research methodology"
highlights the works of historians and researchers who worked in the direction of
studying the life and art of Liubov Panchenko, the sixties movement, their ideology
and worldview, as well as narrower topics related to the research. The chapter
focuses on the insufficient study of the topic and the need for further research. The
methods used during the writing of the bachelor's work are mentioned at the end of
the first chapter.
The second chapter "The sixties movement. From war to war: the life path of
Liubov Panchenko" consists of two subsections. Subsection 2.1 provides a historical
overview of the national-liberation movement of creative youth in the 1960s, to
which Liubov Panchenko belonged, their ideas and values. Subsection 2.2 provides
an overview of the life and creative path of the artist and designer. The weakening
of the pressure of the Soviet totalitarian system during Khrushchev's thaw gave
motivation to the creative intelligentsia to revive national consciousness, popularize
and preserve traditions and the native language. Liubov Panchenko was one of those
who developed Ukrainian culture during the oppressive regime.
6
The third chapter "National traditions and artistic innovations in the creativity
of Liubov Panchenko" contains three subsections in which graphic and pictorial
works, decorative paintings and collages, textile art, and the artist's clothing designs
are analyzed. The subsections investigated Liubov Panchenko's search for her
decorative language, expressive means, through conscientious work in various forms
of art, using different techniques and methods, materials. An analysis of the artist's
appeal in her work to Ukrainian traditions, their reinterpretation in modernized
forms, was carried out. The chapter identifies and characterizes the features of the
artist's creativity, which lie in her artistic versatility, enthusiasm for national motifs,
soft, rounded lines, and bright, clear colors.
In conclusion, a summary of the research is presented, reflecting the tasks set.
The scientific novelty of the results obtained lies in the fact that for the first
time:
- a comprehensive analysis of Liubov Panchenko's works in all forms of
art in which the artist worked has been carried out;
- the features of the artist's creative style, her special decorative language
based on the interpretation of traditional folk motifs through her own
artistic and design searches, have been characterized;
- the division of the artist's decorative works into chronological stages
based on stylistic changes in her works has been proposed;
- a clear chronology of events in the artist's life since the beginning of
the full-scale war in Ukraine has been established, allowing to enrich her
biography with significant facts.
Clarified:
- information about the approximate years of the artist's education in
institutions of secondary and higher education, allowing more detailed
study of the artist's life path and development of her creativity;
Further development has been made:
- in studying the art of the sixties and Ukrainian visual arts and fashion
of the second half of the 20th century.
7
The practical significance of the results obtained lies in the possible use of
materials from the qualification bachelor's work for further research on the life and
creativity of Liubov Panchenko, the art of the sixties, as well as in developing
educational programs on the history of Ukrainian art of the 20th century, fashion
history, conducting seminars and conferences. The research results can be useful for
general acquaintance with the topic.
The qualification work was written independently and does not contain
plagiarism.
Work structure: the qualification bachelor's work consists of the main text:
introduction, three chapters, conclusions, a list of used sources (34) and two
appendices. Appendix A includes a list of illustrations and illustrations (125).
Appendix B is an interview with Olena Lodzinska. The total volume of the
qualification work is 227 pages, of which the main text is 66 pages.