dc.description.abstract |
Мета кваліфікаційної бакалаврської роботи полягає у систематизації золотих нашивних платівок, знайдених у похованнях Пісочинського могильника і могильника Старий Мерчик у басейні Сіверського Донця в V—IV ст. до н. е., здійсненні їх художньо-стилістичного аналізу.
У вступі окреслено актуальність теми, мету і задачі дослідження, об’єкт і предмет, методи, хронологічні та географічні межі, теоретичне і практичне значення одержаних результатів.
Перший розділ «Стан наукової розробки теми й аналіз попередніх досліджень» присвячено вивченню археологічних праць, в яких досліджено пам’ятки в басейні Сіверського Донця скіфського часу і здійснено низку реконструкцій. До того ж у ньому зазначені допоміжні праці як мистецтвознавчі, так і археологічні на дотичні теми.
Другий розділ «Золоті нашивні платівки племен сіверсько-донецького Лісостепу скіфського часу V—IV ст. до н. е.» присвячений розробці типології золотих пластин у межах двох некрополів у басейні Сіверського Донця. Запропонована типологія відрізняється від розробленої раніше Д. С. Гречком і містить позицію про сюжети з поліморфними образами. У зв’язку з невеликою кількістю геометричних і рослинних мотивів їх об’єднано в одну групу. Усі знахідки поділено на чотири групи: I. антропоморфні; II. зооморфні; III. поліморфні; IV. геометричні і рослинні. Кожна група поділена на підгрупи. До того ж золоті вироби, які мають яскраво виражені відмінності й іншу іконографію, розділені на варіанти. Зазначається, що в могильниках Пісочинський і Старий Мерчик не виявлено нашивних бляшок зі сценами братання скіфів; скіфа, що стоїть перед богинею; скіфів, що стріляють з лука; а також зображень кабано-птаха, грифоно-гіпокампа; членистоногих, коней, мушлі. Під час дослідження було здійснено мистецтвознавчий аналіз золотих нашивних платівок і доповнено семантичну інтерпретацію образів, яку зробив Л. І. Бабенко.
Третій розділ «Спільні і відмінні риси платівок у басейні Сіверського Донця і Степової Скіфії» присвячено порівняльному аналізу платівок зазначених регіонів. Для структуризації золотих прикрас використано розроблену типологію степових аплікацій О. В. Ліфантій. У розділі вказуються виявлені взаємовпливи скіфської степової і лісостепової культур, а також унікальні зразки золотарства, що знайдені лише в басейні Сіверського Донця.
У висновках, відповідно до поставлених задач, підводиться підсумок виконаної роботи.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що кваліфікаційна робота є першою спробою цілісного мистецтвознавчого дослідження і систематизації золотих нашивних платівок скіфського часу, знайдених у басейні Сіверського Донця.
Практичне значення одержаних результатів полягає у можливості подальшого дослідження золотих бляшок Дніпро-Донецького Лісостепу, а відтак і розробці типології платівок Лісостепової Скіфії. Матеріали кваліфікаційної роботи можуть бути використані при написанні узагальнюючих праць з історії мистецтва скіфської культури на теренах України в V—IV ст. до н. е., навчальних посібників, розробці навчальних дисциплін у мистецьких закладах вищої освіти, побудові музейних експозицій тощо.
Дипломна робота написана самостійно та не містить плагіату.
Структура роботи. Кваліфікаційна бакалаврська робота складається з основного тексту: вступу, трьох розділів оригінальних досліджень, висновків, списку використаних джерел (58 позицій) і двох додатків. Додатки включають такі позиції: Додаток А — список ілюстрацій та ілюстрації (16 позицій); Додаток Б — порівняльна таблиця з ілюстраціями. Загальний обсяг кваліфікаційної роботи — 93 сторінки, з них основного тексту — 59 сторінок.
The purpose of the qualifying bachelor's work is to systematize gold embroidered plates found in burial grounds near the village of Pisochyn and the village Staryi Merchyk in the basin of Siversky Donets in the 5th—4th c. B.C. and carry out their artistic and stylistic analysis.
The introduction outlines the relevance of the topic, the purpose and tasks of the research, the object and subject, methods, and chronological boundaries.
The first chapter “State of scientific development of the topic and analysis of previous studies” is devoted to the study of archaeological works that explored the sights in the basin of Siversky Donets. of the Scythian period and carried out a number of reconstructions.
The second chapter “Gold embroidered plates of the tribes of the Siversky Donets Forest-Steppe of the Scythian times of the the 5th—4th c. B.C.” is devoted to the development of the typology of gold plates within the boundaries of two necropolises in the basin of Siversky Donets. The proposed typology differs from the one previously developed by D. S. Grechko and contains a position on polymorphic plots. Due to the small number of geometric and plant motifs, they are combined into one group. All finds are divided into 4 groups: I. Anthropomorphic; II. Zoomorphic; III. Polymorphic; IV. Geometric and plant motifs. Each group is divided into subgroups. In addition, gold products, which have pronounced differences and have a different iconography, are divided into variants. It is noted that no embroidered plaques with scenes of brotherhood of Scythians, plaques with the image of a Scythian in front of the goddess were found in burial grounds near the village of Pisochyn and the village Staryi Merchyk; archery Scythians; plates with images of wild boar bird, griffin hippocampus; arthropods, horses, shells. In the course of the research, an art analysis of the gold embroidered plates was carried out and the semantic interpretation of the images, which was made by L. I. Babenko, was supplemented.
The third chapter “Common and distinctive features of plates in the Siversky Donets basin and Steppe Scythia” demonstrates a comparative analysis of plates in the basin of Siversky Donets with Steppe plates. The typology of Steppe appliqués developed by O. V. Lifantiy was used to structure the gold ornaments. The chapter indicates the revealed mutual influences of the Scythian Steppe and Forest-Steppe cultures, as well as unique samples of material culture found only in the Siversky Donets basin.
The scientific novelty of the obtained results lies in the fact that the qualifying work represents the first attempt at a comprehensive art historical study and systematization of the golden plaques of the Scythian period found in the basin of the Siversky Donets.
The practical significance of the results lies in the possibility of further research on the golden plaques of the Dnieper-Donetsk Forest-Steppe and the development of a typology of plaques of the Forest-Steppe Scythia. The materials of the qualifying work can be used in writing comprehensive works on the art history of the Scythian culture in the territories of Ukraine in the 5th to 4th centuries B.C., textbooks, the development of academic disciplines in art institutions of higher education, museum exhibitions, and so on.
The thesis was written independently and does not contain plagiarism.
The structure of the work includes the main text: introduction, three chapters of original research, conclusions, a list of used sources (58 positions), and two appendices. The appendices include the following items: Appendix A — list of illustrations and illustrations (16 illustrations); Appendix B — comparative table with illustrations. The total volume of the qualifying work is 93 pages, with 59 pages of the main text. |
en_US |