Аннотации:
Мета дипломної роботи полягає у висвітленні культурологічного, соціального та політичного контексту для формування мистецтва художниць Одеси, дослідженні творчих практик обраних художниць, аналізу їхніх взаємовпливів та ліній, які проходять через практики одеських мисткинь (від кінця ХІХ ст. до сьогодення).
В бакалаврській роботі окреслено основні етапи становлення жіночого мистецтва Одеси, характерні особливості та внутрішні відмінності мистецьких практик обраних художниць. Здійснено мистецтвознавчий аналіз обраних мистецьких робіт та окреслено основні теми, які об’єднують мисткинь з Одеси. Здійснена спроба визначити роль жінок-художниць у формуванні мистецької спільноти, впливу на живописні практики колег та колежанок.
В першому розділі «Огляд літератури» окреслено та проаналізовано джерельну базу, присвячену жіночому мистецтву в історії світового мистецтва та літературу, яка висвітлює життєписи та аналізує практики одеських мисткинь.
Другий розділ «Зародження жіночого мистецтва Одеси наприкінці XIX століття» присвячено вивченню та аналізу історичного та соціального контексту, що передував появі Одеського художнього училища та, як наслідок, появі таких художниць, як К. Петрококіно, В. Акімович, Ф. Бондаревська, А. Рилло.
У третьому розділі «Формування мистецьких течій в Одесі в період УРСР» досліджуються напрямки, в яких працювали художниці в радянську добу: тихе мистецтво, нонконформізм та абстракціонізм.
В четвертому розділі «Одеське жіноче мистецтво в період перебудови та відновлення незалежності України» присвячено появі новітніх практик, які виникли у відповідь викликам епохи.
В п’ятому розділі «Сучасне одеське мистецтво на прикладі робіт художниць» було розглянуто та проаналізовано сучасну мистецьку сцену Одеси, її особливості та виклики, а також основні теми, до яких звертаються одеські мисткині.
Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше здійснено спробу комплексно дослідити жіноче мистецтво Одеси кінця ХІХ — початку ХХІ століття на прикладі творчості обраних мисткинь. У науковий обіг вперше вводяться маловідомі факти з творчих біографій мисткинь та їхні твори. Особливо це стосується матеріалів Розділу 5, який висвітлює сучасне мистецтво Одеси та представниць артсцени.
Практичне значення дослідження полягає у можливості використання отриманих результатів для подальших публікацій, виставкових проєктів, створенні лекційних відео.
Апробація матеріалів бакалаврської роботи: відео-інтерв’ю з Ларисою Резун-Звездочотовою (2022), серія відеолекцій на YouTube каналі Одеського національного художнього музею Her Story про одеських мисткинь з колекції музею (2023), співкураторство другої едиції висловлювань українських художниць на платформі Secondary Archive, а також кураторство виставок «Secondary archive: women artists at war» в Galeria Labirynt, Люблін, Польща (2024), та «Земля під нігтями нагадує мені запечену кров» в The Naked Room Київ, Україна (2024), де основною темою була війна та розмова про неї через ґендерну призму (в обох виставках було залучено мисткинь з Одеси).
Дипломна робота написана самостійно та не містить плагіату.
Структура роботи. Основний текст складається зі вступу, п’яти розділів, висновків (58 с.), списку використаних джерел (48 позицій), списку та альбому ілюстрацій (7 позицій). Загальний обсяг дипломної роботи — 68 с.
The aim of the paper is to highlight the cultural, social and political context for the formation of the art of Odesa women artists, to study the creative practices of the selected artists, to analyze their mutual influences and lines that run through the practices of Odesa artists (from the late nineteenth century to the present).
The bachelor's paper outlines the main stages of the formation of women's art in Odesa, the characteristic features and internal differences of the artistic practices of the selected artists. An art historical analysis of the selected artworks is carried out and the main themes that unite the artists from Odesa are outlined. An attempt is made to determine the role of women artists in the formation of the artistic community, and the influence of their colleagues on the painting practices.
The first chapter, «Literature Review,» outlines and analyzes the source base devoted to women's art in the history of world art and the literature that covers biographies and analyzes the practices of Odesa artists.
The second chapter, «The Origin of Women's Art in Odesa at the End of the XIX Century» is devoted to the study and analysis of the historical and social context that preceded the emergence of the Odesa Art School and, as a result, the emergence of such artists as K. Petrokokino, V. Akimovych, F. Bondarevska, and A. Ryllo.
The third chapter, «The Formation of Artistic Movements in Odesa during the Ukrainian SSR» explores the directions in which women artists worked in the Soviet era: silent art, nonconformism, and abstractionism.
The fourth chapter, «Odesa Women's Art in the Period of Perestroika and the Re-establishment of Ukraine's Independence» is devoted to the emergence of new practices that appeared in response to the challenges of the era.
The fifth chapter, «Contemporary Odesa Art on the Example of Women Artists» examines and analyzes the contemporary art scene of Odesa, its features and challenges, as well as the main topics addressed by Odesa artists.
The scientific novelty of the work lies in the fact that for the first time an attempt was made to comprehensively study the women's art of Odesa in the late nineteenth and early twenty-first centuries on the example of the works of selected artists. For the first time, little-known facts from the artists' professional biographies and their works are introduced into scientific circulation. This is especially relevant to the materials of Chapter 5, which covers contemporary art in Odesa and the representatives of the art scene.
The practical significance of the study lies in the possibility of using the results obtained for further publications, exhibition projects, and the creation of lecture videos.
Approbation of the materials of the bachelor's thesis: a video interview with Larysa Rezun-Zvezdochotova (2022), a series of video lectures on the YouTube channel of the Odesa National Art Museum Her Story about Odesa artists from the museum's collection (2023), co-curating the second edition of statements by Ukrainian artists on the Secondary Archive platform, as well as curating the exhibitions «Secondary archive: Women artists at war» at Galeria Labirynt, Lublin, Poland (2024), and «The ground under my nails reminds me of dried blood» at The Naked Room Kyiv, Ukraine (2024), where the main topic was war and the conversation about it from a gender perspective (both exhibitions involved artists from Odesa).
The diploma work is written independently and does not contain plagiarism.
Structure of the work. The main text consists of an introduction, five chapters, conclusions (58 pages), a list of references (48 items), a list and album of illustrations (7 items). The total volume of the thesis is 68 pages.