Abstract:
Мета магістерської роботи полягає у комплексному з’ясуванні особливостей формування і розвитку іконографії та іконології Маестà у проторенесансному живопису сієнської школи на прикладі творів як видатних, так і маловідомих майстрів. Проаналізовано історію дослідження теми та її джерельну базу. Визначено джерела витоків іконографії Маестà у сієнському живопису і походження цього терміна. Зроблено комплексний аналіз живописних дошок і фресок з зображенням Маестà у сієнській школі живопису періоду Проторенесансу, визначено їх іконографію та іконологію, еволюцію розвитку та впливи мистецтва Візантії, романського і готичного стилів, новацій Чімабуе, ілюзіонізму Джотто і джоттесків тощо. Складено каталог творів Маестà у живопису Сієни періоду Проторенесансу.
У першому розділі проаналізовано основні праці з історії живопису проторенесансної Сієни. Встановлено, що попри велику кількість публікацій, узагальнювальне дослідження на цю тему відсутнє.
У другому розділі «Маестà: термінологія та джерела виникнення іконографії» охарактеризовано витоки її виникнення, значення цього терміна. Встановлено, що фігуру Мадонни в італійському іконографічному типі «Маестà» вперше написано під впливом візантійської іконографії Мадонна Одигітрія. Слово maestà є скороченням від латинського maiestas або «у величі». Італійська «Маестà» — це завжди Мадонна з немовлям на троні.
У третьому розділі «Іконографія та іконологія Маестà в контексті сієнської школи живопису» здійснено комплексний мистецтвознавчий аналіз творів сієнських художників, починаючи з їх витоків на початку ХІІІ ст., і закінчуючи вівтарями і фресками середини — початку другої половини XIV ст.
Наукова новизна полягає в тому, що в українському мистецтвознавстві вперше здійснено спробу охарактеризувати живопис Сієни періоду Проторенесансу на прикладі іконографії та іконології Маестà як однієї з провідних тем в її сакральному мистецтві. Складено каталог творів сієнських живописців ХІІІ — XIV ст. з зображенням Маестà. Отримали подальший розвиток уявлення про виникнення і розвиток Маестà в сієнському живопису пізнього Дученто і Треченто, джерела походження цього сакрального іконографічного типу.
Практичне значення дослідження обумовлено сформульованими у ньому висновками, положеннями і узагальненнями. Основні наукові результати кваліфікаційної праці можуть бути використані при викладанні обов’язкових і вибіркових навчальних дисциплін кафедри теорії та історії мистецтва, зокрема «Історії зарубіжного мистецтва доби Відродження», «Основи іконографії», підручниках з цих курсів, а також у музеєзнавчій практиці, подальшій дослідницькій роботі.
Апробація результатів. Окремі положення і матеріали кваліфікаційної роботи було представлено у вигляді доповіді на Міжнародній науковій конференції «Десяті Платонівські читання пам’яті академіка Платона Білецького (1922—1998)», яка відбулась 20 листопада 2022 р. (Київ, НАОМА), а також опубліковано у статті у фаховому виданні категорії Б.
Кваліфікаційна магістерська робота виконана самостійно та не містить плагіату.
Структура роботи. Диплом складається з вступу, трьох розділів, висновків (обсяг основного тексту — 79 с.), списку використаних джерел (127 позиції), двох додатків, які включають ілюстрації (19 позицій) та каталог живописних творів (28 творів живопису, 15 художників). Загальний обсяг роботи — 164 с.
The master's thesis aims to comprehensively explain the characteristics of the formation and development of Maestà iconography and iconology in Proto-Renaissance paintings of the Siena school by analyzing works of the prominent and lesser-known artists. An analysis is conducted on the research history of the topic and its sources. The sources of origins of the Maestà iconography in Siena painting and the etymology of this term are identified. The Siena school of painting during the Proto-Renaissance era has been thoroughly examined, including an in-depth analysis of the pictorial boards and frescoes depicting Maestà; the study delves into their iconography and iconology, the evolution of the development and influence of styles like Byzantine, Romanesque, and Gothic, as well as the innovative techniques of Cimabue, illusionism of Giotto and other Giottesques. The catalog of Maestà's artworks during the Proto-Renaissance period in Siena has been compiled.
In the first chapter, the primary works on the history of painting by Proto-Renaissance Siena are analyzed. It is established that, despite the large number of publications, there is no generalizing study on this subject.
The second chapter «Maestà: Terminology and Sources of Iconography» describes the origins of its existence and the meaning of this term. It is established that the figure of Madonna in the Italian iconographic style known as «Maestà» was first painted under the influence of the Byzantine iconography of the Madonna Hodigitria. The term ‘maestà’ is derived from Latin «maiestas» or «in greatness». The Italian «Maestà» is always Madonna seated on a throne with her baby.
The third chapter «The Iconography and Iconology of Maestà within the Siena School of Painting» provides a comprehensive art history analysis of Siena artists' creations starting from their origins at the beginning of the 13th century, and ending with altars and frescoes of the middle and beginning of the second half of the 14th century.
The scientific novelty lies in the fact that in Ukrainian art history for the first time an attempt has been made to characterize the painting of Siena during the Proto-Renaissance period on the example of iconography and iconology of Maestà as one of the leading themes in its sacred art. A catalog of works by Siena painters of the 13th — 14th centuries with the image of Maestà has been compiled. Ideas about the origin and development of the Siena paintings of late Ducento and Trecento, the sources of origin of this sacred iconographic type, have been further developed.
The study's practical significance is determined by the conclusions, provisions, and generalizations it formulates. The main scientific results of the qualification work can be applied to teaching compulsory and selective academic courses at the Department of Theory and History of Art, specifically in classes like «History of Foreign Art of The Renaissance», «Fundamentals of Iconography», as well as in creating textbooks for these subjects and in museum practice and future research work.
Approbation of the results. Some provisions and materials of the qualification work were presented in the report at the international scientific conference «Tenth Platonic Readings in Memory of Academician Platon Biletsky (1922-1998) », which took place on November 20, 2022 (Kiev, NAOMA), and also published as an article in the of Category B professional publication.
The Master's qualifying work was accomplished autonomously and is free of plagiarism.
Structure of the work. The diploma consists of an introduction, three main sections, conclusions (the volume of the main text is 79 pages), a reference list of used sources (127 positions), two appendices containing illustrations (19 positions) and a catalog of paintings (featuring 28 works of painting and 15 artists). In total, the project amounts to 164 pages.