Аннотации:
Мета кваліфікаційної магістерської роботи полягає у дослідженні
знакових виставкових проєктів Національного художнього музею України у
1991 - 2015 рр. з презентації українського мистецтва у світі, з повернення
“забороненого мистецтва” - творів зі спецфонду НХМУ та мистецтва
художників “Культур-Ліґи”, творчості авангардистів, а також з презентації та
осмислення сучасного українського мистецтва новаторськими виставковими
методами. В процесі дослідження було окреслено вектор розвитку виставкової
діяльності НХМУ: від відновлення історичної пам’яті та справедливості,
архівації сучасного українського мистецтва до руху в бік новаторських практик
у виставковій роботі.
У ході дослідження зроблені висновки щодо масштабів виставкових
проєктів, освітнього потенціалу виставок, векторів розвитку виставкової
діяльності НХМУ та історичного значення виставкових проєктів.
У першому розділі “Історіографія, джерельна база, методи дослідження”
проаналізована історіографія питання, а також сформована та вивчена
джерельна база виставкових проєктів. Описана методологія наукового
дослідження.
У другому розділі “Виставкова діяльність НХМУ у 1991 - 2015 роках.
Презентація українського мистецтва в Україні та світі” досліджені складові
виставкових проєктів з презентації українського мистецтва на американському
континенті, спецфонду НХМУ, мистецтва художників “Культур-Ліґи”, з
презентації творчості українських митців-авангардистів - О. Богомазова,
О. Архипенка, О. Екстер. Досліджений вплив історичних подій на виставкову
діяльність НХМУ, визначена роль НХМУ у відновленні історичної пам’яті та
справедливості.
3
У третьому розділі “Новаторські підходи у виставковій діяльності НХМУ.
Знакові проєкти” досліджені виставкові проєкти НХМУ з презентації творчості
художників української “нової хвилі”, групи Р.Е.П., переосмислення колекції
НХМУ із запровадженням новаторських підходів. Визначено вектор розвитку
виставкової діяльності НХМУ від початку 2000-х років - рух у бік інноваційних
виставкових проєктів із залученням до співпраці незалежних кураторів. На
прикладі виставкового проєкту “Велика несподіванка” (2010 р.) проаналізовано
запровадження дискурсивного кураторства у музейну практику.
Наукова новизна полягає у систематизації матеріалу щодо знакових
виставкових проєктів НХМУ з метою визначення ролі НХМУ у відновленні
історичної пам’яті та справедливості, а також запровадженні інноваційних
підходів у виставковій діяльності.
Практичне значення наукової розвідки полягає у можливості
використання методів і прийомів виставкової діяльності НХМУ іншими
музейними установами країни з метою модернізації та трансформації
виставкової роботи.
Апробація частини дослідження здійснена у вигляді публікації тез на
міжнародній науковій конференції “Одинадцяті Платонівські читання” (2023 р.)
- “Виставкові проєкти Національного художнього музею України з повернення
імен митців із забуття 1998 - 2016 роки”, а також у науковій статті “Виставкова
діяльність Національного художнього музею України у 1998–2016 роках:
повернення імен митців із забуття”, написаній у співавторстві з доцентом,
кандидатом історичних наук Г.О. Андрес для “Вісника НАОМА” за 2024 рік.
Робота виконана самостійно та не містить плагіату.
Структура роботи. Основний текст складається зі вступу, 3 розділів, 11
підрозділів, висновків (82 с.), списку використаних джерел (90 позицій), списку
ілюстрацій, ілюстрацій та додатків. Загальний обсяг роботи - 121 сторінка.
The purpose of the qualifying master's work is to study the landmark exhibition
projects of the National Art Museum of Ukraine in 1991 - 2015 on the presentation of
Ukrainian art in the world, on the return of "forbidden art" - works from the spetsfond
of the NAMU and the art of artists of the "Kultur Lige”, the work of avant-garde
artists, as well as on the presentation and understanding of modern Ukrainian art
using innovative exhibition methods. In the course of the research, the development
vector of the exhibition activity of the NAMU was outlined: from the restoration of
historical memory and justice, the archiving of modern Ukrainian art to the
movement towards innovative practices in exhibition work.
In the course of the study, conclusions were made regarding the scale of
exhibition projects, the educational potential of exhibitions, the vectors of
development of the exhibition activity of the NAMU, and the historical significance
of exhibition projects.
In the first chapter "Historiography, source base, research methods" the
historiography of the issue is analyzed, as well as the source base of exhibition
projects is formed and studied. The methodology of scientific research is described.
In the second chapter, "Exhibition activity of NAMU in 1991 - 2015.
“Presentation of Ukrainian art in Ukraine and the world" researched the components
of exhibition projects from the presentation of Ukrainian art on the American
continent in the 1990s, in relation to the spetsfond of the NAMU, the art of artists of
the "Kultur Lige”, from the presentation of the work of Ukrainian avant-garde artists
- O. Bogomazov, O. Archipenko, O. Exter. The impact of historical events on the
exhibition activity of the National Art Museum of Ukraine was investigated, and the
5
role of the National Art Museum of Ukraine in the restoration of historical memory
and justice was determined.
In the third chapter, "Innovative approaches in the exhibition activity of the
NAMU. Iconic Projects" researched the exhibition projects of the National Art
Museum of Ukraine from the presentation of the work of artists of the Ukrainian
"new wave", the R.E.P. group, rethinking of the collection of the National Art
Museum of Ukraine with the introduction of innovative approaches. The vector of the
development of exhibition activity of the NAMU since the beginning of the 2000s
has been determined - the movement towards innovative exhibition projects involving
the cooperation of independent curators. The introduction of discursive curation into
museum practice is analyzed on the example of the exhibition project "The Great
Surprise" (2010).
The scientific novelty consists in the systematization of material related to the
landmark exhibition projects of the NAMU in order to determine the role of the
NHMU in the restoration of historical memory and justice, as well as the introduction
of innovative approaches in exhibition activities.
The practical significance of scientific research lies in the possibility of using
the methods and techniques of the exhibition activity of the National Museum of the
National Museum of Ukraine by other museum institutions of the country in order to
modernize and transform the exhibition work.
Approbation of part of the research was carried out in the form of the
publication of theses at the international scientific conference "Eleven Platonic
Readings" (2023) - "Exhibition projects of the National Art Museum of Ukraine on
the return of the names of artists from oblivion 1998 - 2016", as well as in the
scientific article "Exhibition activity of the National Art Museum of Ukraine in
1998–2016: returning the names of artists from oblivion", written in co-authorship
with associate professor, candidate of historical sciences G.O. Andres for "Visnyk
NAOMA" for 2024. The work is done independently and does not contain plagiarism.
6
Structure of work. The main text consists of an introduction, three chapters, 11
subsections, conclusions (82 pages), a list of used sources (90 items), list of
illustrations, illustrations and appendices. The total amount of work - 121 pages.