Abstract:
У статті розглянуто основні теоретичні концепції польського митця Ярослава Козакевича, через призму
його праць «Геометрія інтер’єру» та «Анатомія космосу». Творчість багатьох польських сучасних митців зали-шається сьогодні ще малодослідженою, чим визначається актуальність теми. Метою даної статті є вивчен-ня мистецьких творів, ідей та концепцій польського концептуаліста Я. Козакевича, творчість та теоретичні
напрацювання якого є маловідомими українському мистецькому загалу. У своїх концепціях Я. Козакевич ставить
під сумнів антропометричний характер Вітрувіанської людини як традиційної парадигми архітектури, виявляє
аналогію між людським тілом і природним світом та пропонує органічну парадигму. У статті робиться спроба
узагальнити та проаналізувати думки художника про його візуальні проекти та не архітектурні споруди, які
люди часто вважають «нездійсненними».
У статті також подано короткий аналіз робіт художника, створених на стику мистецтва, науки та архі-тектури. Авторами досліджується художньо-архітектурний проєкт «Марс», який є мистецьким проектом
омолодження землі, врослого травою гігантського аурікула. На конкретних прикладах аналізуються також і
останні твори та виставки Я. Козакевича. У статті передусім акцентується увага на творчості Я. Козакевича
у спробі знайти баланс між міським життям, архітектурою та екологією. Цей пошук привів його до утопічних
архітектурних та екологічних мистецьких проектів, метою яких є створення групової дискусії в рамках архі-тектурної та екологічної сфер. Автори вважають, що зусиллями саме таких концептуалістів як Я. Козакевич
зароджується мистецтво майбутнього, в якому межі різних видів мистецтва будуть розмитими й основною
ознакою якого стане можливість відобразити людську сутність у найрізноманітніших проявах.
The article examines the main theoretical concepts of the Polish conceptual artist Jaroslav Kozakiewicz, namely
"Geometry of the interior" and "Anatomy of space". The creativity of many contemporary Polish artists remains
unexplored for Ukrainian art connoisseurs. The purpose of the article is to study the works of art, ideas and concepts of the Polish conceptualist J. Kozakiewicz, whose work and theoretical works are little known to the Ukrainian artistic
community. However, his theoretical and practical work can be basic for use and reinterpretation by Ukrainian artists
and researchers. In his concepts, Kozakiewicz questions the anthropometric nature of the Vitruvian man as a traditional
paradigm of architecture, reveals an analogy between the human body and the natural world, and proposes an organic
paradigm. The article reveals the artist’s thoughts about his visual projects and non-architectural structures that people
often consider "impossible". Offered a brief analysis of the artist’s works, created at the intersection of art, science and
architecture, is provided. The authors investigate the artistic architectural project "Mars", which is an artistic project of
rejuvenating the earth, a giant auricle overgrown with grass. The latest works and exhibitions of J. Kozakiewich are also
analyzed using specific examples. So, the article primarily focuses on the work of J. Kozakiewicz in an attempt to find a
balance between urban life, architecture and ecology. This search led him to utopian architectural and environmental art
projects that aim to create a group discussion within the architectural and environmental spheres. It is through the efforts
of such conceptualists as Ya. Kozakevych that the future art is born, in which there will be no clear division between its
various types and the main feature of which will be the ability to reflect the human essence in the most diverse forms.