Abstract:
Мета роботи. Репрезентація інформаційного потенціалу зібрання ук-
раїнського плаката ХХ століття з фондів відділу образотворчих мистецтв
Інституту книгознавства Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського як важливого візуального
джерела для дослідження польсько-українських відносин 1920–1980-х ро-
ків. Методологія. Використано передусім історико-порівняльний метод, що дозволив визначити спільне
й відмінне в інформаційних та естетичних особливостях плакатів, видрукуваних в Україні на різних етапах
історії, та у творчості окремих митців.
Іконографічний і стилістичний аналіз застосовано для уточнення атрибуції деяких творів. Наукова новизна. У статті вперше зроблено спробу виокремити полоніку в зібранні українського друкованого плаката
ХХ століття відділу образотворчих
мистецтв Інституту книгознавства
Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського, систематизувати її за тематично-хронологічним принципом від 1920-х до 1980-х років (за
фактичною наявністю плакатів у зіб-
ранні відділу). Наступним кроком у
продовженні нашого дослідження стане висвітлення полоніки в українському кіноплакаті й окреме опрацювання
матеріалу періоду Другої світової вій-
ни. Висновки. Плакати із зібрання
відділу образотворчих мистецтв було
систематизовано за чотирма основними тематично-хронологічними групами: 1) польсько-більшовицька вій-
на (1919–1920 рр.); 2) політика коренізації (1920–1930-ті рр.); 3) початок Другої світової війни та приєднання
західноукраїнських земель до УРСР
(1939–1940 рр.); 4) культурна спів-
праця країн «Варшавського догово-ру» (1960–1980-ті рр.). Проаналізовано характерні зразки плакатів у кожній групі. Показано своєрідність окремих майстрів, специфіку політичного
забарвлення. Окреслено напрям майбутньої наукової розвідки за даною
темою.
The goal of the research.Representing of information potential of the 20th century Ukrainian posters from the fonds of the Department of Fine Arts of the Institute
of Book Studies of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine as an important
visual source for the study of the Polish-Ukrainian relations in the 1920s – 1980s.
Methodology. The use of the comparative historical method made it possible to
identify common and different traits in the informative and aesthetic properties of
posters created in Ukraine during different periods, including works of individual
artists. Methods of iconographic and stylistic analysis were applied to accurately
attribute some items. Scientific novelty:the first attempt to identify and chronologically systematize Polish-related themes in the Department of Fine Arts of the
Institute of Book Studies of the V. I. Vernadskyi National Library of Ukraine (based
on the posters’ confirmed availability in the collection). Conclusions.Polish theme
in the 20th century’s Ukrainian posters was driven by specific historical and cultural
factors, namely, by 1919–1921 Polish-Soviet war, the nativisation policy in 1920–
1930, accession of the Western Volhynia and Eastern Halychyna in 1939, as well as
by the cultural cooperation between the Warsaw Pact countries in the 1960s – 1980s.
The author took a close look at the distinct features in the stylistic of posters, the
originality of individual artists, specific political connotations, and the growing influence of the Polish posters starting late 1950s. The next step in our research study
is a representation of the Polish theme in the Ukrainian cinema posters and materials
related to the World War II period.