Короткий опис(реферат):
Мета: проаналізувати художньо-стилістичні особливості письма деісусних ікон
XV століття, збережених у дрогобицькій церкві Воздвиження Чесного Хреста,
охарактеризувати стилістичні спрямування та виокремити почерки майстрів.
Методологія. У дослідженні застосовано фактологічно-описовий метод
(виокремлення особливостей іконографії досліджуваних творів); методи формального та
стилістичного аналізу (виявлення художньої специфіки іконописних образів); метод
порівняльного аналізу; метод узагальнення (формулювання висновків до даної статті).
Результати. Оцінено стилістичну подобу та художні особливості творів,
залучених дослідниками до кола споріднених із дрогобицьким Деісусом пам’яток.
Сформульовано визначні риси стилю умовно окресленої белзько-дрогобицької майстерні.
Здійснено художньо-стилістичний та компаративний аналіз шести деісусних образів з
Дрогобича. Виявлено відмінність почерків іконопису. Визначено неоднорідність фахового
рівню досліджуваних ікон. Запропоновано припущення щодо кількості майстрів, котрі
виконували наявні ікони з дрогобицького Деісусу (їх могло бути щонайменше чотири).
Також відзначено три стилістичні лінії у досліджуваному фрагменті Деісусу: ієратична
(ікона Святого Архангела Михаїла), експресивна (Святий Миколай та апостол Петро),
гармонійна (Святий Іоанн Предтеча та апостол Павло).
Наукова новизна полягає у здійсненні художньо-стилістичного та компаративного
аналізу збережених ікон дрогобицького Деісусу відповідно до визначених почерків
іконописців та загального стилю белзько-дрогобицької майстерні.
Практична значущість. Результати аналізу можуть бути додані до матеріалів
для вивчення історії іконопису українських земель доби Середньовіччя та використані як
допоміжні для підготовки художньо-стилістичного аналізу іконописних творів.
The purpose of this research was to analyze the artistic and stylistic features of the
fifteenth century Deesis icons preserved in the Church of the Elevation of the Holy Cross in
Drohobych, to characterize these icons’ stylistic lines and to single out the masters’ manner.
Methodology. The research used a factual-descriptive method (highlighting the features
of the iconography of the researched works); methods of formal and stylistic analysis (revealing
the artistic specificity of iconographic images); method of comparative analysis; method of
generalization (formulation of conclusions for this article).
Results. The stylistic similarity and artistic features of the works included by the
researchers in the circle of artworks related to the Drohobych Deesis were evaluated. The
significant features of conventionally defined Belz-Drohobych workshop’s style have been
formulated. An artistic-stylistic and comparative analysis of six Deesis images from Drohobych
was carried out. The difference in the manner of icon painting was revealed. The professional
level’s imbalance of the investigated icons was determined. There was offered the hypothesis
about the number of craftsmen who made six preserved icons from Drohobych Deesis (there
could be at least four of them). Three stylistic lines were also noted in the studied Deesis
fragment: hieratic (icon of St. Archangel Michael), expressive (Saint Nicholas and Apostle Peter),
harmonious (St. John the Baptist and St. Paul).
Scientific novelty is provided by artistic, stylistic and comparative analysis of the
preserved icons of the Drohobych Deesis in accordance with the identified manners of the icon
painters and general style of the Belz-Drohobych workshop.
Practical significance. The results of the analysis executed can be added to the materials
for studying the history of the icon painting from Ukrainian lands in the Middle Ages and can be
used to prepare an artistic and stylistic analysis of icon painting.