Короткий опис(реферат):
У статті досліджуються основні етапи розвитку закарпатського художника Антона Кашшая в
1950–1970-х рр. як одного з видатних українських митців другої половини ХХ ст.; формулюється послідовність
змін його творчої манери означених часових меж; визначаються характерні прийоми, стильові особливості,
принципи побудови композицій і колористичних рішень; аналізуються основоположні зображальні елементи.
Відзначається, що творчість Антона Кашшая (1921–1991) стала помітним явищем в Україні в другій поло вині ХХ ст. За життя майстер створив галерею епічних карпатських пейзажів, у яких постійно відшукував нові
зображальні засоби, удосконалював і розширював власні прийоми образотворення.
Висвітлюється його значення для розвитку закарпатської художньої традиції. Зазначається, що маляр без посередньо брав участь у формуванні закарпатської мистецької школи.
Окреслюється, що метою дослідження є висвітлення основних етапів розвитку творчості Антона Кашшая
в 1950–1970-х рр. Уточнюється, що вибір означених хронологічних меж пов’язаний з активною трансформацією
зображальних засобів майстра в пошуках максимальної образності.
Розкриваються соціально-культурні передумови становлення митця. Відмічається, що його формування здій снювалося в 1920–1940 рр., але свого максимального розвитку творчість зазнала після Другої світової війни, коли
Закарпаття увійшло до складу СРСР.
Відзначається про відсутність повноцінних наукових досліджень про майстра. Наводяться головні джерела
літератури, аргументується необхідність комплексного дослідження його мистецької спадщини.
Систематизується доробок Антона Кашшая періоду 1950-х – 1970-х рр. Виявляються основні етапи, форму люється послідовність змін творчої манери.
Зазначається, що ранній період творчості художника триває з 1947 до кінця 1950-х рр. Майже всі твори періоду
написані під безпосереднім впливом манери Й. Бакшая, але водночас розпочинається формування власного почерку.
Окреслюється етап пошуків, що відбувся в кінці 1950-х – середині 1960-х рр. Описуються головні ознаки
трансформацій творів майстра цього періоду.
Розкривається етап активних пластичних змін образотворчої мови, що тривав від середини 1960-х до серед ини 1970-х рр. Пошуки призвели до розвитку двох напрямів – «сурового стилю» й живописно-декоративних епіч них композицій.
Формулюються висновки про зміни живописної мови А. Кашшая в 1950-х – 1970-х рр. Зазначається, що всі
вони стали результатом необхідності збагачення зображальних засобів і призвели до кардинальних пластичних
перетворень.
The main stages of the development of the Transcarpathian artist Anton Kashshay in the period of 1950–1970th, as
one of the most prominent Ukrainian artists of the second half of the 20th century, are explored; the sequence of changes
in his creative manner is formulated; artistic analysis of the main works of the determined time limits is carried out, characteristic techniques are determined, the principles of formation of dominant storylines, stylistic features, principles
of composition construction, coloristic decisions are revealed.
It is noted that the work of Anton Kashshay (1921 1991) became a prominent phenomenon in Ukraine in the 2nd half
of the 20th century. During his life, the artist created a gallery of epic Carpathian landscapes, in which he constantly
sought new imagery, refined and expanded his own techniques of art.
His importance for the development of the Transcarpathian artistic tradition is highlighted. It is noted that the painter
directly participated in the formation of the Transcarpathian art school. It is pointed out that the purpose of the study is
to highlight the main stages of the development of A. Kashshay's work in the 1950th and 1970th. It is clarified that the
choice of designated chronological boundaries is associated with the active transformation of master imagery in search
of maximum imagery.
The socio-cultural preconditions of becoming an artist are revealed. It is noted that his formation was carried out in
1920–1940th, but its maximum development was creative after the World War II, when Transcarpathia became a part of
the USSR. It is noted that there is no complete scientific research about master. The main sources of literature are cited,
the need for a comprehensive study of his artistic heritage is argued.
The revision of Anton Kashshay's work are systematized during the 1950 1970th. The main stages are identified, the
sequence of changes in the creative manner is formulated.
It is noted that the early period of artist’s creativity lasts from 1947 to the end of the 1950th. Almost all the works of
the period were written under the direct influence of J. Bakshay's manner, but at the same time the search for his own
style begins.
The phase of searches that took place in the late 1950th mid 1960th is outlined. The main signs of changes in the
master’s works during this period are described.
The stage of active plastic changes in the visual language, which took place in the mid-1960th and lasted until the mid 1970th, is revealed. The search led to the development of two directions – “harsh style” and picturesque and decorative
epic compositions.
The conclusions about the changes of Anton Kashshay's picturesque language are formulated in the 1950th – 1970th.
It is noted that they all resulted from the need to enrich the imagery and led to dramatic plastic transformations.