Аннотации:
Публікацію присвячено дослідженню образу «Богородиця Одигітрія» з церкви Покрови Богородиці села
Попелі Дрогобицького району Львівської області. Ікона належить до колекції Музеїв Ватикану (Musei Vaticani)
Держави-міста Ватикан. Неодностайність датування образу «Богородиця Одигітрія» з села Попелі (в межах
XVI ст., а також XVII−XVIII ст.) зумовило потребу в додатковому дослідженні твору попри його фрагментарне збереження. Метою публікації є уточнення датування ікони «Богородиця Одигітрія» з села Попелі. Відповідно до сформульованої мети було здійснено аналіз наукової розробки визначеної проблематики та проведено
поглиблене мистецтвознавче дослідження твору із застосуванням методів компаративного, іконографічного
та художньо-стилістичного аналізу. Окреслено характерні риси відмінності в інтерпретації образу Богородиці
з Немовлям в межах іконографічного типу «Богородиця Одигітрія» XVI та XVII ст. Досліджено особливості
орнаментальної оздоби тла ікони «Богородиця Одигітрія» з села Попелі. Відзначено та співставлено особливості орнаментального декорування тла ікон XVI та XVII ст. Виявлено низку споріднених із образом «Богородиці
Одигітрії» з села Попелі творів XVI ст. на основі особливої художньої інтерпретації образу Богородиці. В якості
найближчих за образними характеристиками відзначено ікони XVI ст., що походять з теренів сучасної Львівської області: «Богородиця Одигітрія з похвалою» з церкви Преображення Господнього міста Белз, «Богородиця
Одигітрія» з церкви святого Дмитрія у селі Красів, «Богородиця Одигітрія з похвалою» з церкви Різдва Богородиці у селі Підліски, «Богородиця Одигітрія з похвалою» невідомого походження (усі перелічені твори належать
до збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького). У підсумку встановлено, що відповідно до
іконографічних, художньо-стилістичних особливостей та принципу оздоби тла образ доцільно датувати в межах XVI ст.
The paper deals with the study of the icon of the «Virgin Hodegetria» from the Church of the Intercession of the
Virgin in the village of Popeli (Drohobych district, Lviv region). The icon «Virgin Hodegetria» from Popeli currently
belongs to the collection of the Vatican Museums. The inconsistency of the dating of the image «Virgin Hodegetria» from
Popeli (within the 16th, as well as the 17th−18th centuries) led to the need for additional research of the icon, despite
its fragmentary preservation. The purpose of the publication is to clarify the dating of the icon «Virgin Hodegetria»
from Popeli. According to the formulated purpose, an analysis of the scientific development of the specified problem
was presented; an in-depth art-historical study of the work was realized using the method of comparative, iconographic
and artistic-stylistic analysis. Notable features of the difference in the interpretation of the image of the Mother of God
with the Baby Jesus within the iconographic type «Virgin Hodegetria» of the 16th and 17th centuries are outlined.
Special features of the ornamental decoration of the background of the icon «Virgin Hodegetria» from Popeli have been
identified. The peculiarities of the ornamental background decoration of icons of the 16th and 17th centuries were noted
and compared. A number of 16th century icons iconographically related with the image of the «Virgin Hodegetria»
from Popeli were discovered. A number of works from the 16th century related to the image of the «Virgin Hodegetria»
from the village of Popeli were discovered due to special artistic interpretation of the image of the Virgin. The icons of the 16th century originating from the territory of the nowadays Lviv region were noted as relative in terms of figurative
characteristics: «Virgin Hodegetria with Praise» from the Transfiguration Church in the city of Belz, «Virgin Hodegetria»
from the St. Dmitriy Church in the village of Krasiv, «Virgin Hodegetria with Praise» from the Nativity of the Virgin
Church in the village of Pidlisky, «Virgin Hodegetria with Praise» of unknown origin (all the works mentioned belong to
the collection of the Andrey Sheptytsky National Museum in Lviv). As a result, it was pointed out that the appropriate date
for the image is within the framework of the 16th century (in accordance with iconographic, stylistic features and the type
of background decoration).