Abstract:
Мета дослідження – висвітлити мистецтвознавчі аспекти атрибуції, особливості стилістики фарфорофаянсових виробів підприємств України ХІХ – початку ХХ століття, виявити художні досягнення у формотворенні й
декорування творів як предмет наукових опрацювань в галузі мистецтвознавства. Методологія дослідження
базується на історико-порівняльному (компаративному) методі для проведення зіставлень продукції з випуску
вітчизняної тонкої кераміки; метод мистецтвознавчого аналізу для опрацювання мистецтвознавчої, історичної,
культурологічної, наукової літератури, а також аналізу формотворення й декорування художнього фарфору ХІХ –
початку ХХ століття. Наукова новизна одержаних результатів полягає у теоретичному обґрунтуванні
мистецтвознавчих досліджень та виявленні аспектів атрибуції українського фарфору-фаянсу ХІХ – початку ХХ
століття. Висновки. Аналіз мистецтвознавчих аспектів при проведенні атрибуції творів художнього фарфору й
фаянсу надає змогу виконати ряд завдань з ідентифікації фарфоро-фаянсових пам’яток з визначенням авторства,
технології формотворення, техніки декорування, а також визначити історичне значення пам’ятки у музейному
просторі.
The purpose of the article is to highlight the art history aspects of attribution, the peculiarities of the stylistics of
porcelain and faience products of Ukrainian enterprises in the 19th – early 20th centuries, to reveal artistic achievements in the
shaping and decoration of works as a subject of scientific processing in the field of art history. The methodology is based on
the historical-comparative method for making comparisons of products for the production of domestic fine ceramics; a method
of art history analysis for processing art history, historical, cultural, scientific literature, as well as the analysis of the formation
and decoration of artistic porcelain of the 19th – early 20th centuries. The scientific novelty of the research lies in the
theoretical substantiation of art studies and the identification of aspects of the attribution of Ukrainian porcelain-faience of the
19th – early 20th centuries. Conclusions. The analysis of art history aspects during the attribution of works of artistic porcelain
and faience makes it possible to perform a number of tasks for the identification of porcelain and faience works of art with the
determination of authorship, the technology of shaping, decoration techniques, and also to determine the historical significance
of the monument in the museum space.