Repository of National Academy of Fine Arts and Architecture

Графічне зображення руху та метод дзеркального відображення в дослідженнях М. Писанка

Show simple item record

dc.contributor.author Твердой, Анатолій Миколайович
dc.contributor.author Tverdiy, Anatoliy
dc.date.accessioned 2022-06-03T09:38:21Z
dc.date.available 2022-06-03T09:38:21Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Твердой А. Графічне зображення руху та метод дзеркального відображення в дослідженнях М. Писанка / Анатолій Твердой // Українська академія мистецтва : дослідн. та наук.-метод. пр. - Київ, 2019. - Вип. 28. - С. 155-160. en_US
dc.identifier.uri http://195.20.96.242:5068/kvnaoma-xmlui/handle/123456789/92
dc.description.abstract У статті розглянуто деякі аспекти досліджень М. Писанка стосовно графічного зображення руху, особливості його візуального сприйняття в структурі картинної площини, а також використання дзеркального відображення в роботі над композицією. The matter of the graphic image of the motion, taking into account the laws of the picture plane, as well as the study of patterns of motion as one of the leading composition factor, especially in terms of creating and perceiving the artistic image, is extremely important for the instructional program of the academic drawing. The formula of the work involves the presence of students with a very specific knowledge and skills related to the properties of the picture plane, the nature and character of the motion within the composition, as well as the patterns of its visual perception. The purpose of the article is an attempt to determine the main issues of graphic image of motion and the peculiarities of its visual perception in the structure of the picture plane, as well as to demonstrate the expediency of use a mirroring in work on the composition, mainly on the basis of research of the famous native artist-educator Mykola Pysanko. The author collected his searches in the book “Motion, Space, and Time in the Figurative arts”. We can make a conclusion that the study of the influence of the basic laws of the picture plane, in particular the areas of its right and left sides, on the mode and contextual aspect of the motion in the middle of the picture field is a fundamental issue for the instruction of academic drawing. This predetermines the need for a broader coverage of theoretical issues of the graphic image of motion and its research using the mirroring. This topic is relevant in terms of using the article's material as an auxiliary methodological basis for the instruction of vocational subjects to students of creative specialties. The action of the laws of the right and left sides of the picture plane reveals the internal pattern of the artist's concept. Knowledge and understanding of the nature of the sides of the picture field, as well as its connection with the mode and content aspect of the motion within the composition is important for students of any creative specialty. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject рух en_US
dc.subject простір en_US
dc.subject напрям en_US
dc.subject дзеркальне відображення en_US
dc.subject зміст en_US
dc.subject композиція en_US
dc.subject вектор en_US
dc.subject зображувальна площин en_US
dc.subject взаємодія en_US
dc.subject структура en_US
dc.subject візуальне сприйняття en_US
dc.subject movement en_US
dc.subject space en_US
dc.subject direction en_US
dc.subject flip en_US
dc.subject content en_US
dc.subject composition en_US
dc.subject vector en_US
dc.subject figurative plane en_US
dc.subject interaction en_US
dc.subject structure en_US
dc.subject visual perception en_US
dc.title Графічне зображення руху та метод дзеркального відображення в дослідженнях М. Писанка en_US
dc.title.alternative Some issues graphic movement. Use mirrorIng In research M. Pysanka en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account